Tuesday, August 21, 2007

IQ, EQ, CQ?

Ibland är statlig television fantastiskt. Igår såg jag programmet Hjärnornas kampSVT. Man hade samlat ihop åtta sanslöst begåvade människor som var bra på helt olika saker. Sedan testade man deras smartness på olika områden för att komma fram till om det finns en allmän intelligens eller om man faktiskt kan vara genomsmart på något och puckad på allt annat.

Jag vet inte exakt vad de kom fram till, för jag var så upptagen med att fundera kring begåvningsmått eller fascineras av hur många saker människor faktiskt kan vara bra på. I programmet testades bland annat IQ, EQ, konstnärlig begåvning och kroppskontroll. Men mina favorittest handlar om kreativitet (antagligen för att jag är rätt bra på dem, medan jag får motsvarande IQ fiskmås i såna där vända-på-lådor-test).

Här kommer några saker att testa (de flesta helt stulna från min extrapappa Micael Dahlén och hans bok Boxen):

Uppvärmning:

1. Tänk på en siffra mellan 1 och 10

2. Tänk på ett verktyg

3. Tänk på en färg

(om du tänkte sju, hammare och rött eller blått hoppas jag att du inte är kreatör. Det är nämligen tydliga tecken på en icke-kreativ hjärna)

4. Tänk ut så många sätt du kan att använda en tegelsten. Skriv ditt svar i en kommentar, så kan jag berätta hur kreativ du är jämfört med andra.

5. Tänk dig att du har ett 1 m långt rör som är fastcementerat i marken. På botten ligger en pingisboll som precis går ner i röret. Hur ska du, utan att använda några som helst verktyg eller redskap, få ut bollen?

Sådärja, några övningar för att mjuka upp den eftermiddagströtta hjärnan. Kom gärna med förslag på fler!

4 comments:

Anonymous said...

Jag skulle hälla ner vatten i röret, alternativt: om vatten räknas som verktyg, vänta på regn och att bollen flyter upp...

Anonymous said...

Man kan väl försöka kissa i röret?

Nina said...

Tänk vad kreativa ni är! Hur går det med användningsområdena för tegelstenen?

Unknown said...

Användningsområde för en tegelsten med eller utan hål:
• Bygga ett hus för myror
• Pennhållare
• Saxhållare
• Bokstöd
• Stol
• Fotstöd
• Flugsmälla
• Nagelfil
• Fotfil
• Sandlåda
• Hårfärgningsråvara
• Pyssla med smulor av en tegelsten
• Rita med
• Prylförvaring