Tuesday, August 14, 2007

Dagens störsak

Är: Folk som skriver "in my family" om sina bra kompisar på Facebook.

Eftersom: Familjen är familjen. Punkt. Till denna räknas föräldrar, syskon samt respektive. Kusiner etc. kallas är släkt men på engelska heter det ju family, så det kan få gå. Fast å andra sidan finns begreppet "extended family" för just den typen av släktskap, så egentligen är det inte ok heller.

Jag har alltid, till och med på mellanstadiet, haft svårt för folk som känner ett behov av att ranka sina kompisar i bästa, näst bästa osv. Nästan lika svårt som när folk måste lägga till tjej- eller kill- framför ordet kompis i situationer där detta inte spelar någon som helst roll. Kombinationen är oslagbar: X, min bästa killkompis, och jag var och fikade... För det första: Man hör på namnet om det är en tjej eller en kille. För det andra: Jag struntar i om han ligger på första, andra eller tredje plats på din personliga topplista. Berätta storyn, för guds skull!

Jag misstänker att folk som måste skriva "in my family" om vänner trots att de sedan länge har passerat 15-årsåldern lider av separationsångest, dåligt självförtroende eller nageltrång, eventuellt allihop. Stoppa denna styggelse omedelbart!

Nu ska jag snart gå från jobbet och skaffa mig ett liv.

1 comment:

Kalle said...

Problemmet är ju att man inte kan värja sig från sina otroligt töntiga vänner. Allt på internet är så definitivt. Säger man "nej" när någon vill ha en som "in my family" har man med brutal klarhet sagt "Jag är viktigare för dig än vad du är för mig". Och så har man en ovän för livet.