Tuesday, August 14, 2007

Ett något pomöst inlägg

Nu efter semestern har jag och mina kollegor kommit tillbaka till jobbet med såväl energi som övertygelse. Övertygelsen handlar om att nu, i höst, ska vi äntligen ta tag i oss själva och gå den där extra biten. Den som får oss att gå från att vara en riktigt bra reklambyrå till en extraordinär reklambyrå. Kunderna ska häpna. Konkurrenterna ska bli inspirerade. Folk ska starta communities till våra kunders varumärkens ära. Och sådär.

Oavsett vilken reklamintresserad person man pratar med, är alla överens om att vi just nu är inne i en väldigt spännande men samtidigt frustrerande fas i vår branschs utveckling. Det har hänt otroligt mycket under de senaste åren. Medielandskapet, kommunikationskanalerna, transparensen, arbetsgrupperna och möjligheterna bara växer och växer.

Någon som vill ta till vara på möjligheterna är Pernilla Karvia, som är marknadschef på PUB. I en artikel i Dagens Media i juni (DMs sajt är nere just nu, så jag kan inte länka just nu.) Inför varuhusets ompositionering snackar hon trovärdighet i målgruppen och otraditionell media. Och det är ju bra. Artikeln avslutas med en översikt över byråsamarbeten. Där finns mediebyrå, webbyrå, PR-byrå och retailbyrå. Avsaknaden av reklambyrå är såklart mycket medveten. Och det är här vårt problem ligger.

På byråerna finns kompetensen, och viljan, att jobba hur mycket som helst med trovärdig målgruppskommunikation och otraditionell media. Man skulle i vissa fall kunna kicka ut alla de andra byråerna och ersätta med en reklambyrå. Men kunderna tror inte att vi klarar det. De öppnar inte ens dörren. Det är jättesynd och tråkigt. Därför ska vi på byrån kicka igång hösten med en ordentlig genomgång av hur vi ska ändra på det här. Det tycker jag att ni andra också ska göra. Sen kan det bli ännu roligare att gå till jobbet på dagarna.

3 comments:

Anonymous said...

Så sant, så sant. Men "Pomöst"???

P.

deeped said...

Ett tänkvärt inlägg. Kommer att länkas på en numera nyvaken reklamblogg nära dig :)

Nina said...

Tja, pompöst... Lite "upp till kamp", då?