Tuesday, August 21, 2007

Gratis påfyllning: En planners önskedröm

En fråga till alla som är mer erfarna med att jobba än vad jag är: Hur gör ni för att fylla på?

Så länge jag pluggade lärde man sig nya saker hela tiden. Visst var det produktion av kunskap ibland, men generellt var det mer in än ut. Nu är det såklart precis tvärtom, men jag har svårt att tro att jag ska klara 40 yrkesverksamma år på den kunskap jag tog in på, säg, fem års plugg. Alltså måste man fylla på hjärnan på något annat sätt. Men hur? Efter åtta-nio timmars hetsjobb är hjärnan sådär halvsugen på att läsa böcker, bloggar och vetenskapliga artiklar. I alla fall min. Och på kvällarna är det alldeles för mycket hemmafix, vänskapsunderhåll och sömn som måste göras för att man ska hinna med konstutställningar, japanska gameshows eller något annat inpirerande.

Några bra förslag?

12 comments:

Anonymous said...

Jag prenumrerar på ett antal tidsskrifter som t.ex. Harvard Business Review, Brand Strategy på jobbet plus har ett bok/tidningskonto så jag kan handla böcker/tidningar när jag vill = förenar shoppingnöje med plannernytta.

Vetenskapliga artiklar är kul, men de blir lite för teoretiska i den praktiska planningvardagen.

Funderar på att prenumerera på McKinsey Quarterly, de har riktigt bra brandingmodeller (om man är lagd åt det hållet) som man kan använda rakt av.

Axel Bringéus said...

Problemet är väl knappast att hitta böcker och tidskrifter att läsa, som Nina säger handlar det snarare om att hitta tiden och lusten att göra det.

Varje Handelsekonom vet att världen, allt vi gör eller inte gör, styrs av incitament och avsaknad därav.

Jag går till jobbet och jobbar hårt eftersom det är skamligt att stämpla (moraliskt incitament), eftersom jag får betalt för det (monetärt incitament) och eftersom jag inte vill göra min arbetsgivare och mina kollegor besvikna (socialt incitament).

Jag har samma problem som du när det gäller att hinna/orka klämma böcker och kunskap, men försöker nu skapa incitament för att göra det.

Anonymous said...

Ja, ni handelsstudenter har det inte lätt minsann.

Det är bevisat att externa faktorer som lön, moral och "sociala incitament" är tillräckliga motivationsfaktorer för att prestera bättre planning genom att vara påläst.

Bättre belöningssystem enligt psykologer är inre drivkrafter. Dels att tycka att läsning faktiskt är intressant och givande, och dels att det i längden gör en till en bättre planner.

Nina said...

Precis som Axel säger så är det inte tillgången på inspiration som tryter (det ligger MINST tio planningaktiga böcker i min bokhylla som väntar på att bli lästa) utan tiden och energin att ta in allt det nya.

Sen tror jag att om man ska klara sig i ett kreativt yrke behöver man ställtid också så att man faktiskt kan både tillgodogöra sig det man har tagit in och dessutom hitta inspiration till nya idéer på oväntade ställen. Inget ont om The Long Tail (jo förresten, den är rätt tråkig) men om alla bygger sina insikter på den och liknande kommer vi knappast att skapa världsomvälvande kommunikation.

Men frågan kvartstår alltså: Om dygnet har 24 timmar, hur frigör man i alla fall ett par av dem till sånt som gör en till en bättre planner?

Anonymous said...

hej nina. din blogg är toppen, tycker jag. hipp hurra, vad du är duktig!
såhär tycker jag: det borde ligga i garbergs intresse att du hela tiden suger i dig information och håller inspirationen i topp, både hos dig och alla omkring dig - sånt sprider sig ju som bekant. därför borde du kunna få avsätta arbetstid till att göra just de där sakerna. om du bara kan göra någon sådan sak i veckan, gå på en utställning, läsa en bok osv, kanske du får mer energi att söka upp ännu mer information och inspiration. en god spiral, vetja.
lycka till, du är bra. (och en av mina inspirationskällor. PÅ arbetstid på en annan reklambyrå..)

Axel Bringéus said...

jag var lite smått skämtsam i min kommentar, men faktum är att alla belöningssystem, inre eller yttre, bygger på incitament.

kroppens hormoner och belöningssystem är också incitament. Röka eller inte röka handlar exempelvis bara om incitament och vilka som är starkast...

Nina said...

Tack Linda, vad kul att du gillar min blogg! Den är faktiskt en av mina största inspirationskällor också, det är alltid bra att få vräka ur sig något och få någon annans syn på saken...

Tanken är faktiskt att jag ska kunna avsätta arbetstid till sådana saker, men problemet är att orka göra det i praktiken när man är uppe i varv av mer akuta arbetsuppgifter. Hur gör du? Har du en viss dag i veckan, en viss timme på dagen eller tid lite när som helst för att läsa bloggar och sånt?

Anonymous said...

självklart är det så för mig också, att när jag har massor att göra i övrigt har jag svårt att få ro - och tid - att leta upp och ta till mig av nya inspirationskällor. men gör jag det ändå, märker jag att jag på ett märkligt sätt får mer tid och energi att göra det där andra också. (det funkar lite som träning. "jag orkar inte" tänker man, men sedan är man till och med piggare efteråt.)
jag tror att alla måste hitta det sätt som passar just dem. själv tycker jag om att ha olika saker på gång samtidigt, och har inte avsatt någon speciell tid för att inspireras. jag inspireras hela tiden!
jag jobbar som copywriter, och medan jag har en text som ska skrivas flippar jag ofta mellan programmen och går in och kollar någon blogg jag gillar (din till exempel) i någon minut. när jag sedan flippar tillbaka till texten har jag fått en paus och kan se det jag har skrivit med lite nya ögon. texter är ju lite sådär, tycker jag. de mår bra av att ligga och gona sig en smula.
allt det här känns totalfuskigt på något sätt, som om jag smiter från jobbet eller något. egentligen är det helt tvärtom. det är mitt jobb att hålla mig uppdaterad och umgås med människor - de där som faktiskt är de som ska nås av all den där reklamen vi producerar.. och det enda som är totalfuskigt är att få ha ett jobb som (även om jag får påminna mig själv om det ibland när jag är gnällig) innefattar allt det jag tycker om att göra och faktiskt hade gjort oavsett om jag fick betalt eller ej.

Anonymous said...

Axel: Belöning är i så fall ett bättre ord än incitament som låter lite för mycket Dagens Industri bonusprogramsekonomistyrningssnack. Men jag håller med om att ett incitament incentiverar. Det är väl meningen? :)

Tidsfrågan: jag har märkt att träning ger färdighet. Ju fler tidningar och böcker man läser, desto snabbare blir man, inte bara på att läsa, utan också på att processa information. Ofta märker man att det inte finns så mycket nytt som man tror-egentligen.

Anonymous said...

Hej

Mina tips; prenumera på inte mer än ett par bra nyhetsbrev som du verkligen kommer igenom. Och skaffa inlog till www.warc.com vilket jag tycker är kanon. /HKJ

Nina said...

Ja, jag har testat WARC för ett par år sedan. Kanske dags att plocka upp igen...

Axel Bringéus said...

jag tycker att det är synd att avfärda incitament som ett Dagens Industri-ord. Incitament är byggsten nummer ett i hur världen fungerar, det är något mycket mjukt och finmotoriskt och inte alls synonymt med belöningar.

alla kan lära mycket av nationalekonomi (en mycket missförstådd disciplin), särskilt vi reklamare. det vi gör är ju i grund och botten att skapa incitament för att få människor att köpa mer, oftare och dyrare.