Friday, August 31, 2007

Liten mediaspaning

Kollade in DNs nya fredagssatsning imorse. Lite bättre har den blivit, men SvDs kulturdel är fortfarande några mil före. På något sätt tycker jag att DN inte lyckas förmedla något kul alls på sina kultursidor. Nej, bättre kan ni.

Och så läste jag att Modette läggs ner efter bara några nummer. För några veckor sedan var jag på väg att skriva ett jätteargt inlägg om hur den tidningen har gått från halvkul till bedrövlig, men det blev så elakt att jag aldrig publicerade det.

Jag tror att problemet är enkelt:
Modette blev för insnöade (vilket chefredaktören faktiskt säger, fast med lite andra ord). Det blev för mycket vintage, American Apparel och hata Wayfarers-regler, och för lite modeglädje. Och är det något man kan vara säker på, så är det att transformativa intressen som mode funkar bättre med glädje än med ängslighet och tvång.

No comments: