Monday, November 24, 2008

Ska vi sluta slösa tid och pengar nu, eller?


In The Know: Should The Government Stop Dumping Money Into A Giant Hole?

Lågkonjunktur. Alla är lite nervösa. Jag är fortfarande mest nyfiken, för jag kan inte låta bli att hoppas att mindre produktionspengar och obefintliga mediebudgetar kommer att leda till att det händer grejer, på riktigt. Men. Hittills har jag mest funderat på konjunkturen i termer av nytt vs gammalt kommunikationstänk. Men tänk om det är mycket större än så?

Det finns två sorters företag som parallellexisterar just nu: De bra och de dåliga. De bra har ett kall i världen. De har en anledning till att göra det de gör. De tjänar pengar. De hänger ihop. Exempel: IKEA. H&M. Google. Method Home. Saltå Kvarn. De dåliga finns med det oklara (men lagstadgade) målet att tjäna pengar åt sina aktieägare. De drivs av proffs, inte entreprenörer. De har ingen särskild anledning till att göra just det de gör, utom att det råkade bli så någon gång för 100 år sedan. Exempel: Alla banker. Volvo. Ericsson.

Jag börjar tro nu att den här konjunkturnedgången är mycket mer än en finanskris. Det är en kris för hela det ekonomiska systemet så som vi känner det. Tänk om vi nu ser slutet för alla traditionellt styrda företag? För allvarligt talat: Många företag som styrs enligt den gamla modellen (inifrån och ut, byråkratiskt, hierarkiskt) tjänar inte pengar. Och så kan man inte fortsätta i längden. Jag tror inte att någon managementkonsult som rekommenderar en outsourcing till Indien kan ordna det. Jag tror att vi ser ett skifte där alla företag som inte är idédrivna kommer att gå omkull, av den enkla anledningen att idédrivna företag är mycket mer effektiva. Där finns något som samlar de anställda kring ett gemensamt mål. Och jag tror inte att det finns något bättre balanced scorecard än viljan att göra världen bättre, på sitt eget sätt.

Det är dags nu. Idéekonomin är här. Och för att vara krass: Hittills har inget gammalt företag lyckats ställa om för att passa i den nya ekonomin. De fasas ut av företag som gör rätt (humanistiskt, ekologiskt, ekonomiskt, innovationsmässigt) från början. Så. Hänga kvar på ett sjunkande skepp eller byta båt?

ps. Jag längtar så jag håller på att dö efter Google Bank. Snälla, kan de inte bara starta den?

13 comments:

Anonymous said...

Tycker det är lite orättvist att koppla ihop Ericsson med bankerna... Vad vore världen idag utan mobil kommunikation (och då tänker jag systemteknik snarare än mobiltelefoner)? En av de viktigaste faktorerna för samhällsutveckling är infrastruktur (inkl. kommunikationsmöjligheter), så i min bok är Ericsson väl så goda som t ex IKEA eller H&M

Anonymous said...

Idéekonomin.

Det märks att du var hyfsat ung under senaste krisen. Idéekonomi känns sisådär fräscht, utmanande och tankemässigt moget. Sekelskiftestänk helt enkelt.

Det är dags för mer seniora planners i Sverige, åtminstone om rollen skall kunna tas på allvar och dessutom kunna leverera annat än googleplanning.

Tjipp.

Anonymous said...

Tolstoj sade något i stil med: "...a time was coming, and will inevitably come, when all institutions based on violence will dissapear because it has become obvious to everyone that they are useless."

Anonymous said...

Inte Google Bank. Men inte långt därifrån.

Engelska Zopa Bank där användarna lånar ut till användarna.

http://uk.zopa.com/ZopaWeb/

Anonymous said...

Jag förstår inte på vilket sätt IKEA och H&M är goda företag när de utarmar miljön med sin "slit och släng"-filosofi. Bra idéer utan tvekan men hur "bra" är dom egentligen?

Anonymous said...

Mycket bra inlagg! Gillar hur du skriver!

Nina said...

Magaluf: Jag menar verkligen inte att Ericsson aldrig har gjort något bra. Det har de, och bankerna och Volvo och många andra traditionella företag. Men jag tror inte att de klarar omställningen som pågår nu.

Anonym 1: På vilket sätt menar du att idédrivna företag hör hemma vid sekelskiftet? Och vad är alternativet, som alla som var med då förespråkar och som jag uppenbarligen har missat? Det finns enormt många seniora planners i Sverige. Vi är typ 5 som inte är män över 40. Läs gärna någon av deras bloggar istället, om du tycker att de är mer intressanta.

Johan: Tack för tipset!

Anonym 2: Bra poäng. Men jag tror ändå att H&M och IKEA har större chans att anpassa sig och överleva än många andra. Det ligger liksom i deras DNA. H&M har ju till exempel redan börjat med sin organic-kollektion.

Anonym 3: Tack!

Anonymous said...

Varför detta förakt mot managementkonsulter?

Tror du verkligen att en konsultfirma av dignitet skulle rekommendera ett företag i behov av förbättrat innovationsarbete till outsourcing? Nej! Det skulle enbart vara konstgjord andning, och det förstår vem som helst, managementkonsulter i synnerhet!

Anonymous said...

"Den nya ekonomin"?

Så var det 1999 igen då...

Ny generation gamla tankar...

Anonymous said...

"Hänga kvar på ett sjunkande skepp eller byta båt?"

Gå under eller vinna en miljon?
Vara del av framtiden eller det förflutna?

Det finns ju inga andra alternativ, så lät det under Dot.Com-eran också. Tyvärrn känns Nina väldigt Dot.Com. Reklamarnas stålbad kommer få henne att inse detta,det kommer att få tidigare kriser att blekna bort i något som inte gärna bleknade. Resume fighting stance!

Nina said...

Anonym 4: Jag har gått på Handels. Jag tillbringade fyra år med blivande managementkonsulter som föraktade oss som pluggade marknadsföring. Och deras arbetsgivare som bjöd på lunch och pratade om processeffektivisering och outsourcing. Nu stöter jag på dem i olika projekt hos olika kunder, alltid med samma slides och samma matriser. Mitt förakt är ganska ordentligt förankrat i verkligheten.

Men. Naturligtvis finns det jättemånga väldigt duktiga managementkonsulter. Men liksom jag är den första att erkänna att 95% av all reklam är skräp, borde den som är managementkonsult kunna se att mycket av det man fakturerar för antagligen aldrig kommer att lösa några problem för företaget.

Anonymous said...

Jag älskar för närvarande Google, men det skulle inte förvåna mig en sekund om Google om fem år kommer vara vad AltaVista (eller Spray!) är idag - dvs stendött. Om tio är minns vi det knappt. Volvo kommer dock finnas kvar.

Anonymous said...

Och vad det gäller H&M och Ikea så får man inte glömma att det är företag som som närmast totalt bygger på logistik och produktion. Den dan dom inte lyckas var klart billigare än sina konkurrenter är dom kokta. (Och en vacker dag kommer det hända.) För säga vad man vill om H&M och Ikea, men det är knappast varumärken man kan ta lite extra betalt för.