Thursday, November 6, 2008
Dags för räkning.
Mats Rönne , ordförande i Sveriges Annonsörer, har skrivit en väldigt bra debattartikel om Resumés tävling Sveriges 101 Marknadschefer (i papperstidningen idag, hittar den tyvärr inte på nätet!). Läs den om ni inte redan har gjort det!
Ikväll är det som bekant 100-wattaren. Jag ska gå eftersom vi är nominerade tillsammans med Action Aid. Frågan är om jag blir insläppt med tanke på hur mycket jag har härjat kring tävlingen och mannen bakom den. Det vore kanske kul i och för sig. Om jag inte blev det alltså. Kunde de göra sig av med kulturministern kan väl jag också ryka, liksom.
Förresten, jag har glömt att skriva om mitt möte med forskaren Niklas Persson förra veckan. Niklas skriver sin avhandling om varumärkens effekt på ekonomiskt resultat. Och fick reda på att jo, det går alldeles utmärkt att mäta den ekonomiska effekten av det man gör med varumärket. Det är inte ens särskilt svårt. Det enda som står i vägen är människors ovilja att ändra på befintliga modeller. (Som Niklas sa: De flesta trackingmodeller skulle inte ens bli godkända som B-uppsatser på universitetet). Jag ska inte avslöja för mycket om det Niklas håller på med, det får han göra själv. Och det blir väldigt spännande!
Nu börjar det bli dags att dricka ett antal koppa kaffe för att komma igång inför kvällen. Vi ses kanske där?
(det fina konstverket här uppe är gjort av Felix Gonzalez-Torres)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
Jag hittade din blogg idag och tycker jättemycket om den och det är intressant att få ta del av hur du tänker. I´ll be back!
Take care!
Hej Nina, tack för kommentaren. Återgäldar gärna med att säga att jag gillar både din blog och att du stimulerar till diskussion om reklamens effekter och vad som bör mätas för att visa resultat. Så ingen risk att du skulle vara portad på 100-wattaren - tvärtom så ser jag gärna att diskussionen fortsätter att utvecklas. Keep up the good work!
Mats: Ok, då kör jag på ett tag till... Och tack för en rolig fest igår!
Post a Comment