Wednesday, November 5, 2008

Ett får. Igen.

Tele2 har gjort ett nytt reklamkoncept. Teaserfilm (bara drygt 1000 tittar, så en viral kan det nog inte klassas som):



Här kan man titta på en annan film.

På hemsidan är det Happy Hour.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska skriva om det här. Och det är inte ofta det händer. Jag älskar att de gör ett svart får som heter Frank och den extremt korkade men roliga kopplingen sheep-cheap. Fast Frank kunde ha varit lite mer an en personlighet. Om man ska satsa på underhållning istället för nytta tycker jag att man kan ta i mer. Men jag tycker att idén med happy hour är toppen. Och det hela är så snyggt att jag nästan trillar baklänges. Och så är det nog bra att de hittar tillbaka till rötterna. Så uppenbarligen tycker jag att det är bra. Vi säger så. Vad tycker ni?

8 comments:

Anton said...

http://reklam.feber.se/art/126187/akta_er_fr_det_svarta_fret/

http://www.sheeptobechic.com/

Det har bubblat ett tag om kampanjen, men den har inte riktigt snappats upp, antar jag. Filmen på sheeptobechic är småcharmig.

Anonymous said...

Idén är buskis, en tankekullerbytta språkmässigt, charmig, sjukt välgjord och...svag. Men visst, bra strategi att de hittar tillbaka sin position igen. Som reklamidé suger det dock. Men Happy Hour-idén på siten var ju lysande. Synd på så rara ärtor.

Anonymous said...

Idén är buskis, en tankekullerbytta språkmässigt, charmig, sjukt välgjord och...svag. Men visst, bra strategi att de hittar tillbaka sin position igen. Som reklamidé suger det dock. Men Happy Hour-idén på siten var ju lysande. Synd på så rara ärtor.

David said...

Om vi för en stund lägger bort avundsjukan och fokuserar på vad denna film levererar.

Underhållning!

Buskis javisst, men vem gillar inte buskis. Detta är bra......säger jag. Det f´år människor jag pratat med att dra på smilbanden, och det räcker.

Heja underhållning som kan leveras av ett varumärke.

David

Anonymous said...

Taget ur sitt sammanhang tycker jag att filmen känns oäkta.
Dels för att det var länge sedan Tele2 var en utmanare som slog ur underläge men också för att den känns reklampretto på ett icke nyskapande sätt..

Jag hade däremot jublat om de lasertaggat "Telia suger, på bra priser /Tele2" eller något liknande.


/Stefan

Anonymous said...

ok, filmen om franks liv och konceptet "born to be sheap" är riktigt bra och får mig att dra på smilbanden! Den virala förblir dock cheap och inte sheap...

/stefan

Leon said...

Bra exekvering på en intressant strategi. Det känns som att man har adderat några dimensioner till lågprispositioneringen (snarare än att ha renodlat den) – den klassiska telekomkvalitetskänslan plus mer varumärkesattityd. Billig+pålitlig+kul kanske inte är så dumt om pris är allt svårare och mindre relevant att konkurrera med dessa dagar (gissar), och att man behöver ett varumärke som även klarar av att driva bredbandssidan.

disa said...

楓采,荷蘭村,亞士頓,湖水岸,水月雅緻,風緻主題,城市水棧,麗緹,簡愛,沐蘭,悅豪,高登,四季,愛莉園,微風,楓采,紅樓,麗景,七星,歐悅,楓采,桂冠,震點樂,歐悅,微風,沐夏,遊桐花,101,真善美,長青,港賓,甜蜜蜜,百老匯,箱根,碧雲天,采舍,涵碧園,愛情海,楓林,悅萊,花園,喜來登,春風,楓采時尚,麗緹,谷關明,圓緣,夢田,亞曼尼,花鄉,璽朵,允頌,春風,河堤,綠驛,御宿,激點,布拉格,青森,凱撒,柏克,國妃鷹堡,長興,花嫁情境,威尼斯,峇里島,日光花園,四季,春天,伊甸風情