Tuesday, November 4, 2008

Läsarbrev!


Jag har fått ett läsarbrev, i bästa Bullen-stil. Det är Anton som undrar:

"Idag såg jag reklamen för AXA:s ekologiska och jag ville gärna läsa lite tankar från dig om ämnet jag kom att tänka på.

Jag tycker att filmerna är assköna, roliga och med en hyfsat bra genomförd punchline, men de är framförallt söta och roliga. På samma gång så otroligt heteronormativa så jag nästan chockas. hur kan världens kvinnor stå ut med män och barn om de alla beter sig som om de är efterblivna? Seriöst, jag har jobbat med moggisar en del i min ungdom och de kvalar alla in i samma liga och får nog högre listplacering än "den typiske mannen" och "de typiska barnen" så som de porträtteras i "reklamen". Kvinnan däremot (är hon målgruppen?) är den tråkiga och smarta personen som är familjens slav samt offer för denna behandling.
Det känns som en hel del effektiv reklam ger en fadd smak av förlegade åsikter. Samtidigt tycker jag de är jätteroliga. Är jag normal?"

Hej Anton,

jag skulle nog säga att du är normal. Alltså, det är normalt att tycka att något är roligt fast man egentligen inte borde tycka det. Och jag tror också att mycket av reklam och uppskattad populärkultur handlar om förlegade värderingar. Ofta känns det som att man själv skulle vilja att de var förlegade, men att de i själva verket är högst aktuella. Jag tror att det är kvinnan som man ska identifiera sig med i filmen och dessvärre tror också jag att väldigt många gör det. Massor av kvinnor är faktiskt familjens slav. Däremot hoppas jag att de inte bara suckar lite och säger "ingen fara, det är 100% ekologiskt" när deras (förhoppningvis) vuxna män beter sig som imbeciller. Problemet med de här filmerna för min del är att jag helt enkelt inte tycker att de är roliga. Och då spelar det ingen roll om de har hög grad av igenkänning eller inte. Men, uppenbarligen tycker vi olika!

Hoppas att det var svar på din fråga!

3 comments:

Anonymous said...

Copywriter? (helt off topic jag vet men blev så förvånad :)

ryan said...

victory in japan

Nina said...

Niclas: Stämmer!