Thursday, November 20, 2008

Missförtåndet är uppfinningarnas moder


Nu är det officiellt att vi vann Reklamjakten. Och på Resumé.se har de kritiska kommentarerna såklart redan börjat.

Jag är superglad att vi vann, såklart. Om man tävlar vill man vinna, och om man vinner vill man göra det med något man är stolt över. Däremot fick segern en lite tråkig eftersmak när Manpowers Joakim Mörnefeldt uttalade sig om tävlingen i pappers-Resumé och i gårdagens avsnitt. Han använder ord som lek, ploj och jippo. Och då blir jag naturligtvis besviken.

Jag lovar att vi och de andra byråerna inte skulle ha ställt upp om Resumé hade ringt upp oss och frågat om vi hade lust att lägga två veckors heltid och hela vårt professionella rykte på "en slags plojtävling, tänkte vi. Lite av ett jippo, på skoj sådär." Joakims ordval får oss att framstå som naiva människor som gör vad som helst för att synas.

I efterhand har vi fått klart för oss att det var ett missförstånd, men vi gick in i tävlingen med uppfattningen att det var en riktigt pitch där det var möjligt, om kemi uppstod, att vinna kunden. Det är förklaringen till de deltagande byråernas allvar, sammanbitenhet, dygnet-runt-vaka och leverans. Inte att vi är så dumma att vi lägger ner vår själ i ett jippo.

Jag vet inte om missförstådet uppstod mellan byråerna och Resumé eller mellan Resumé och Manpower, men det spelar mindre roll. Det hade varit lätt att lösa med lite ödmjukhet från Manpowers sida. Som det är nu känns hela den roliga resan lite mindre rolig. Och så kan man ju inte låta bli att undra: Hade Joakim fortfarande kallat det för ploj och lek om Ogilvy, med sitt betydligt äldre och mer meriterade lag, hade vunnit?

6 comments:

Anonymous said...

Grattis till vinsten Nina, ni hade utan tvekan det bästa bidraget.

Tycker däremot att konkurrens från vissa byråer var låg.

Anonymous said...

Gubbarna är livrädda för den yngre konkurrensen. De blir bara äldre, men det blir även ni. Snart är ni alla hipsters gummor och bubbar.

Anonymous said...

Viggo skjuter sig i foten om och om igen. Ändå haltar han inte. (Skrivet med humor, annars är det inte bra. Sa Viggo för ett tag sedan.) När nu vindarna vänder och reklambranschen börjar slaktas efter ett antal feta år kommer divalaterna och fettet att följa med ned i graven. Fånerier följs av allvar. Vilken plats har Viggo då i mediebranschen?

Anonymous said...

Menvafan? jag är 36 bast. Jag tyckte det var grymt. Fint och bra på alla sätt.

MJ

Anonymous said...

Inte för att det har med ämnet att göra, men vad är det där för något på bilden?

Jag känner spontant att den har fattats mig hela mitt liv och att jag måste ha den.

Finns de på blocket???

Nina said...

Sara: Tyvärr har jag ingen aning om vad det är för något. Jag sökte på "angry dog" på Flickr. Och den här dök upp och jag tyckte att den beskrev min känsla något alldeles förträffligt.