Wednesday, November 26, 2008

Avbön

Det här är en kommentar till kommentarerna på mitt förrförra inlägg. Väldigt meta, alltså.

Det var tydligen generalfel att skriva idéekonomi. Jag trodde att det var ett vedertaget begrepp som inte var så laddat. Men eftersom det är så jobbigt för många, kan vi väl strunta i det?

Däremot skulle jag vilja säga angående det här dot.com-snacket: Hade de inte rätt då? Är inte de företag som inte fattar webben helt jäkla lost idag? Medan de som fattade, både gamla företag som Aftonbladet och nya som Tasteline klarar sig utmärkt. Och eftersom det är så, vill jag gärna vara dot.com. För de hade inte bara rätt, de är multimiljonärer också.

I'm just sayin'.

6 comments:

Anonymous said...

Jag skulle vilja säga att dot-com snacket i allra högsta grad gäller. För företag överallt. Då även byråer. Tror dessutom det kommer vara ännu viktigare nu än under "bubblan". Mest därför att det inte är någon bubbla den här gången...

Anonymous said...

Gäsp. Folk med din sorts jobb borde inte få börja jobba förrän de fyller 30. Allt är så jäkla nytt och fantastiskt. Vet du om att det finns en grej, det heter Internet och att man lägger ut info där? Aftonbladet lägger i princip ut sin tidning på nätet och lite enkäter. Är det en storslagen idé?

Om du vill vara dot.com, så tycker jag att du ska läsa på om det. Det är ungefär som att säga, jag tycker så mycket om dansa, kan vi inte återvända till 1920-talet?

Din popularitet Nina känns väldigt bubblig. Var är substansen?

Nina said...

I'm just sayin: Ja du, var är substansen? Du förstår säkert att jag har svårt att ta till mig kritik från en person som inte vågar gå ut med sitt namn och som inte förstår att Aftonbladet är ett unikum som mediahus. Tråkigt bara att du känner att du måste läsa min blogg om du inte tycker att den har någon substans. Det verkar vara ett vansinnigt slöseri med tid.

Anonymous said...

Hur är Aftonbladet ett unikum som mediehus?

Gör inte Expressen ung samma sak, liksom DN också?

Nina said...

Anna: Aftonbladet är Sveriges 6:e största sajt och helt överlägsen bland mediehusen på det viset (Expressen är nr 16 och DN nr 20). Dessutom var de först med allt; själva sajten, webb-tv, bloggar etc. De är bäst på att ta teknik och göra den tillgänglig för många. Andra följer efter dem, men det gör dem inte mindre unika eller drivande tycker jag.

Anonymous said...

Jag förstår precis vad du menar med idéekonomi-resonemanget Nina, men det kanske är för att jag för ung också.

Tycker det delvis hänger ihop lite med den klassiska frågan man kan ställa till företag: "Om ert företag gick omkull imorgon, vem skulle verkligen sakna det, och varför?". Och frågan handlar såklart om kunder, inte de anställda, om nu någon var på väg att skriva något om Volvo och Göteborg.

Skulle världen sakna IKEA och Google? Definitivt. Volvo? Kanske inte just nu iaf.