Tuesday, August 26, 2008

Kommunikation, helt kort.

Nu har jag som sagt varit på en två dagar lång utbildning med Vardagens Teater som lär ut allt man behöver veta om kroppsspråk. Fast egentligen handlade det mer generellt om kommunikation mellan människor. Det var intressant och en aning skrämmande. Jag tycker ofta att det är det när man inser hur lite man kan om något, egentligen.

Det konstigaste var att inse att vi som anser oss arbeta med kommunikation är så sjukt dåliga på att kommunicera. Jag brukar tro på saker som

- Skit i de rationella argumenten, alla beslut fattas på emotionella grunder
- Samtalsämnen är alltid intressantare än budskap
- Varumärken som inte lyssnar är dödsdömda

och det gör nog de flesta av mina kollegor också. Och trots det lägger vi säkert 95% av krutet i en presentation på vad vi ska säga och alla argument som finns för det, och kanske inte någonting på vilken känsla vi vill skapa hos den vi presenterar för. Presentationstiden brukar matas full av att visa, berätta och förklara allt smart vi har tänkt. Frågor hänvisas till ett par minuter på slutet. Vi vill framstå som bäst och smartast och helst utan skavanker. Jag tror att rätt ord i det här sammanhanget är supermegadunderpardox. Men oerhört lärorikt att få hjälp att inse problemet.

Testa den här övningen: Föreställ dig en person vars tal du verkligen brukar gilla (gammal lärare, kollega, TED-favorit) och skriv ner hur den personen är så konkret som möjligt. Mitt exempel är Micael Dahlén. När han talar är han lugn, inbjudande, glad, smickrande, rörlig, påläst, extremt personlig och väldans engagerande. Men framför allt: När jag går därifrån känner jag mig smart. Ok, det var mitt exempel, nu kan du göra ditt. Sen skriver du ner motsvarande för en person som du alltid tappar koncentrationen när du lyssnar på.

Sen kan man testa att komma ihåg exakt vad den personen sa sist du lyssnade på honom eller henne. Intressant va?

4 comments:

Anonymous said...

Har senaste veckan gått i exakt samma tankar. Man får försöka betrakta sitt nerlagda arbete med med budskap, argument som något som i sin tur tillåter en att göra en sexigt utförd enhet.

Sonys bravia budskap: Vi är bättre än de andra på färg.

Vi något som svänger på färg. Pornografi.

Walter Naeslund said...

Läs "Made To Stick" om ni inte gjort det och inse hur ofta vi bryter mot dess 6 grundregler för att få folk att faktiskt minnas vad vi sagt i våra egna pitcher:

1. Simplicity
2. Unexpectedness
3. Concreteness
4. Credibility
5. Emotions
6. Stories

Och då syftar jag kanske framförallt 1, 3, 5 och 6. Planners brukar satsa rätt hårt på 4, och kreatörer på 2 har jag en känsla av.

Anonymous said...

Uppfriskande lasning! Kanske for att det far mig att kanna mig smart...i alla fall i nagra sekunder:) Jag tror att mycket av det du belyser (den konventionella presentationen) visar att vi (branschen) ar daliga over lag med att forsta vad det betyder att rora sig fran 'budskap' till 'association' som du namner i ditt senare inlagg.

Nina said...

Tack för listan Johan! Jag tycker nog att vi är allra sämst på punkt 5 och 6, faktiskt. Jag ska testa det i en dragning på torsdag; att ha som enda mål att kunden ska känna sig glad och peppad när de hör vår idé. Ska bli kul att se om det blir någon skillnad!

Fredrik: Håller verkligen med! "Budskapet" är så väldigt långt ifrån dött. Tyvärr, tycker jag, eftersom det begränsar oss och våra kunder så mycket!