Monday, August 4, 2008

Dagens presentskörd

David (eller Djoba som han numer vill kallas. Eller?) är en av mina bästa kollegor. Han har en fanatisk ordning på sitt skrivbord och är mycket sällan på gott humör. Vi har oftast precis samma reklamsmak.

Han tipsade mig om BICs nya mobiltelefon, kallad the anti-iPhone. Det är en mobil som är på det sättet BIC gör saker, precis som iPhone är en mobiltelefon på Apples vis. Jag har gilat BIC sen jag precis började lära mig om varumärken. Jag tyckte då (och tycker fortfarande) att det är något speciellt med ett varumärke som inte fastar på vad man gör utan hur man gör det. Precis som Apple, fast utan glam. Mobilen känns helt självklar. Och jag tror att det kommer att funka jättebra.

En annan mycket bra kollega jag har är Stefan. Han är en glad prick som gillar piggt färgade strupor och TED-talks som han brukar skicka till mig. Det är jag väldigt tacksam över eftersom jag sällan orkar titta igenom hela för att se vilka som är bra. Det här är bra. Det handlar om vad som kommer att hända med webben i framtiden. Men mest intressant tycker jag är det Kelly sätter fingret på när han säger att vi har en tendens att tro att webben i framtiden kommer att vara som nu fast bättre.

Jag tycker att det verkar gälla det mesta. Vi har förfärligt svårt att acceptera att saker i framtiden kommer att vara på ett helt annat sätt och följa helt andra regler än idag. Jag menar, det var väl ett och ett halvt sekel sen man upptäckte att man fattar beslut med känslor och inte med logiskt tänkande (killen med järnbalken i pannan, ni vet) och ändå är det fortfarande inte ok att motivera ett beslut med "Det kändes rätt". Oviljan att föreställa sig något verkligt nytt finns överallt. Jag är nästan lite mörkrädd för den. Det gäller webben och jag tror att det verkligen gäller reklam också.

(Sluta läs här om det är för nära semestern för icke-vetenskapliga påståenden om framtiden)

Framtidens reklam är inte mer riktade kampanjer mot nischade målgrupper. Det är inte att individanpassa reklamen. Det är inte reklam i mobilen. Och det är absolut inte mer elegant producerade kampanjsajter.

Det är något helt annat som vi inte ens kan föreställa oss nu. Men jag tror att det kan röra sig om:

Produkt/tjänste/affärsidéutveckling utifrån en idé om en personlighet.

Upphörandet av arbetsgrupper med olika roller och eventuellt reklambyråer som fenomen.

Företag som bara är varumärke och inte har några produkter eller tjänster.

En värld där företag betalar för allt och individen inte för någonting.


Till exempel. Fast antagligen något helt annat. Den som lever får se.

(Jag funderar på att göra en intervju med någon som jobbade med reklam innan internet fanns. Kanske till och med innan datorn fanns. Fasen vad sjukt.)

9 comments:

Anonymous said...

Anti-iPhone = Antikrist.

Anonymous said...

Nina, personen du kan intervjua finns närmare än du tror. Jag var med t o m innan kopieringsmaskinen fanns. Gnuggisar dominerade ateljén och sidan 3 i DN var den heliga graalen.

Pappa.

Anonymous said...

Jag vet bara en sak. Och det är att framtidens reklam kommer skapas av dig. Sällan hittar jag så gränsöverskridande och kloka funderingar kring webb och reklam som på din blogg. Du har gjort det igen. :)

Tänk om fler folk i reklambranschen förstod som du.

lord Fredruk said...

Jag gillade också Bic en gång i tiden. Tyckte att de var grymma på att kombinera enkelt, avskalat och ändå kvalitativt. Sen började jag jobba med dem. Då var det slut på det roliga.

Nina said...

Pappa: Jag ringer dig för en telefonintervju!

Bison: Åh tack! Det gör mig verkligen glad att du tycker det!

Fredruk: Usch vad deppigt. Sånt där vill man helst inte höra. Så kan man fortsätta leva i villfarelsen att om man bara fick jobba med DEN kunden så skulle allt bli bra.

Kalle said...

Intressant med BIC-telefonen. Men ärligt talat så tror jag inte riktigt på den, på tok för dyr. Framförallt då det redan finns alternativ för mindre än 1/5 av priset. HOP kostar 10$, kan köras med massa olika operatörer och det bästa av allt; om man återvinner den hos en återförsäljare får man tillbaka fem dollar.
Vet dock inte om den kommer färdigladdad, det är en rätt viktig grej i det hela.

http://hop-on.com/pr_042888.html

lord Fredruk said...

Apropå Bic så verkar de ha en väldans fransk syn på könsroller och hierarkier. Tre sk marknadschefer passerade revy under ett år. Alla unga tjejer.

Anonymous said...

Nina,
grym blogg, tack. Känner mig tvungen att säga något om två saker.

Ett. När saker "känns" rätt. Jag hade en kund som ville att vi skulle göra om ett jobb som hade godkänts men som nu inte "kändes" rätt. Hon ville ändra en färg och göra ett omfattande omtryck på vår bekostnad. På känslan... Jag var arg men insåg efter lång tid, utan rationalitet, att hon hade rätt. Resultatet blev bättre till slut. Poäng? Min kund vågade ta en ganska (emotionellt och ekonomiskt) kostsam strid med det enda argumentet: Det "känns inte rätt". Helt suveränt. Fler borde våga och jag försöker lära mig.

Två. Du dissar fejkbloggen och content-reklam. Fejkbloggar kan nog vara helt till halvt värdelöst (bloggar funkar inte så, som du ju vet) men vad är bättre (och mer användbart) än riktigt grymt innehåll, relevant för läsaren på en sajt? Eller har jag fattat dig fel?

Företag-som-bara-varumärken är en skön tanke och är nog här fortare än jag tror. Bic-mobilen köper jag nästa gång jag är i Frankrike.

/M

Nina said...

Mathias: Jag måste ha varit otydlig. För jag menar precis tvärtom, att contentreklam är bäst. Det var det jag menade med att klockan går bakåt, att content känns väldigt modernt.

Ibland går det lite fort när man skriver...

Och kul att du gillar bloggen!