Thursday, August 7, 2008
Du har. ett. nytt. meddelande.
Den här veckan verkar det som att vi pratar om budskap i reklamvärlden. Jonas har skrivit ett inlägg, liksom Mikael. Och det är ju ett av mina favoritämnen. Vilket sammanträffande!
Tidigare har jag ju skrivit att jag är helt emot reklambudskap. Jag tror att reklam ska innehålla samtalsämnen, inte uppmaningar. Men, som Jonas så klokt uttrycker det, ska reklambudskap inte förväxlas med reklam med ett budskap. För naturligtvis har all reklam ett budskap, om man likställer budskap med mening. Att jag som människa väljer att prata med någon om exempelvis örhängen eller sportfiske sänder ut ett budskap om mig. Att ett varumärke väljer att i sin kommunikation prata om skönhetsideal eller fallskärmshopp sänder ut ett budskap om det. Reklam utan reklambudskap är inte samma sak som någon slags planlöst idéande som kan sluta varsomhelst.
Problemet är att det blir så konstigt att ställa sig mitt på en fest och försöka inleda ett samtal genom att skrika Jag är intresserad av örhängen!. Och tyvärr är det detta många menar med reklambudskap. Och det fungerar inte. Visst, alla som fyller i en enkät på väg ut från festen kommer att kunna svara på den öppna frågan Vad är Nina intresserad av? Men frågan är om någon alls kommer att ha pratat med mig. Och har de inte det, då tror jag att det är läge att fundera ut ett annat sätt att kommunicera på.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
"Budskap" är ju gammal USP-teori, så jag håller med.
Kul att både du, Mikael och Jonas funderat på detta med budskap, för det har jag med. Håller as we speak på att jobba med en ny briefmall från tyska JvM som helt saknar sektionen för budskap. Istället ligger fokuset på en "från" och "till"-ruta (förändring/förflyttning) och en ruta för "kreativa språngbrädor".
Ska bli intressant när kreatörerna frågar "vad är budskapet?".
Jag gillar skrika-på-fest-analogin.
Och den tyska briefmallen låter som ett fiffigt sätt att beskriva uppdraget
Känns som att vi har hamnat i något slags diskusion kring definitionen av budskap här, men hur som helst verkar vi ju tänka i samma banor. Reklambudskap i dess traditionella mening (vi säljer det godaste godiset) känns hur som helst som fel väg att gå. Pratar vi däremot om budskap som den känsla reklamen förmedlar till mottagaren så är jag helt med på att det måste finnas med. Men då är ju frågan om budskap är den bästa benämningen. Kanske borde man prata om typ "önskad känsla/reaktion hos mottagaren" eller något åt det hållet.
St. Lukes, med John Grant i spetsen, hade ju en variant på brieferna. Helt enkelt: "vad ska hända". Inga budskap eller propositions - bara "vad ska hända". Öppnar ju onekligen upp för större möjligheter (och vidare vyer i tänket). Den trevligaste typen av brief, som jag själv experimenterat lite med, är faktiskt en liten historia på cirkus en A4. Inga sektioner, inga boxar; bara en saga som presenterar allt väsentligt (förhoppningsvis).
Post a Comment