Thursday, June 26, 2008

09.45 och redan lite sur

I Resumé läser jag att Heinz har dragit in den här reklamfilmen:



Anledningen är att den brittiska TV-publiken har blivit upprörda. Över pussen mellan pappan och kocken. Hur är det möjligt? Det är en PUSS. Det är ett SKOJ. Och även om det vore en allvarligt menad tungkyss så är det inget konstigt med det. Och hur är det möjligt att ett varumärke som Heinz, som är så brett och omtyckt, kan vika sig för några människors konservativa åsikter?

Vet ni vad jag tror? Jag tror att filmen drevs igenom av byrån och någon person på marknadsavdelningen, och att någon hotshot internt inte ville ha den. Och så trillar det in lite anmälningar från människor som uppenbarligen inte är i målgruppen, och så passar den där hotshoten på att säga "vad var det jag sa" och dra in alltihop. Tror jag.

Omodernt, kosntigt och tråkigt, hur som helst.

8 comments:

Ludde said...
This comment has been removed by the author.
Ludde said...

Håller med. Fånigt.
Om något så är väl filmen lite konservativt äcklig för att kocken funkar som symbol för 50-talshemmafrun, med en arbetande man som ansvarar för att dra in stålar till hushållet. Det är lite omodernt, konstig och tråkigt. Annars blev jag också lite sugen på en puss från kocken och tycker bara filmen är charmig.

Anonymous said...

Hur släpper man en reklamfilm som är kontroversiell bland många kunder, men samtidigt viktig för att nå ett allt viktigare segment? Jo, som Heinz har gjort. Så kan alla som vill se den på You Tube istället och eftersom den är gjord kanske den får pris i Cannes nästa sommar. Smart...

Anonymous said...

Och hur uppdaterar man ett aptrist varumärke som har funnits lika länge som spagetti?

Nina said...

Fast genom att dra in den beter man sig ju illa mot det där allt viktigare segmentet. Dessutom är det ju inte en gayfilm egentigen, utan ett skämt med könsroller. Så jag tror inte att en homosexuell person skulle känna sig särskilt uppskattad av Heinz.

Men är inte det konstigaste att någon människa kan ha en sådan bedrövlig människosyn att man blir upprörd över att se två män skojpussas?

Anonymous said...

Nina, de skojpussas inte. De två männen är ett par och de har barn. Snubben är från NY och en jäkel på att göra smörgås, det är faktiskt det roligaste han vet. Näst efter att kyssa loverboy.

Heinz kan hävda att de gjorde en liberal och framåtblickande reklamfilm men att opinionen inte var redo.

Det är lite som när Ikea velat uppdatera sitt fyrkantiga varumärke.

Nina said...

Pjotr: Kanske hårklyveri, men barnen kallar ju delisnubben för "mom". Det får mig att tro att det är menat som ett skoj och inte en vanlig familj som porträtteras.

Anonymous said...

Du måste läsa in dig på HBTqueer-världen, det märker jag.

Här tolkar jag det som att även barnen har lite humor/en ironi vänd mot oss som tittar och alltid tror att homopar speglar heteropar.