Friday, June 13, 2008

Lite väl mystiskt

Mitt förra inlägg var tydligen halvt obegripligt, men såhär ligger det till:

Bakgrund: Södra Cell är ett pappersmassaföretag vars kunder är pappersbruk runt om i Europa. Förutom själva pappersmassan erbjuder Södra konsulttjänster kring hur pappersbruken kan effektiviseras och utvecklas inom exempelvis miljö. Södra gör direktreklam för att vårda relationen till sina kunder, och det har vi sen många år tillbaka gjort i form av böcker som hyllar det gemensamma intresset papper.

Briefen: Att ta fram reklam som får kunderna att fortsätta köpa massa hos Södra, och dessutom visa på Södras smarta konsulttjänster.

Lösningen: Direktreklam i två steg, böckerna Pappersmysterier och Papperslösningar.

Boken Pappersmysterier skickas ut först. Den är osprättad och fylld med chiffer. Om man sprättar sidorna finns där inne små mystiska historier där papper har spelat en viktig roll. Till historien hör ett papper som är en replika av det papper som historien handlar om. Det blir en väldig massa olika sorters papper, från den skumma valsedeln som kanske gjorde Bush till president i USA till Krügers självmordsbrev.

Någon vecka senare kommer boken Papperslöningar som handlar om hur Södra kan hjälpa pappersbruken att lösa deras mer vardagliga pappersmystier.

Sådärja, nu kanske ni kan tycka till?

7 comments:

Anonymous said...

Var det ni som gjorde Net on Net, med kvinnan som plågar sig genom djungeln för att slutligen hitta "butiken". I så fall var den strålande, det enda den signalerar är att det är asjobbigt att handla på nätet och ovisst om man får sina varor, plus osäkert om det går att byta eller få pengarna tillbaka om det är fel. Så jäkla smart Nina!!!!!

PS: Mysterieboken med koder låter rätt mycket lika långsökt.Självmordsbrev och kanske valsedeln som ledde till Irakkriget. Det är ovanför era enkla reklamhjärnor.

Anonymous said...

Vad menar du med "ovanför era enkla reklamhjärnor"?.
Vilka hjärnor är det som gör att Du längtar efter, vill ha och drömmer om saker?
Vilka är det som gör att du är villig att betala premium för ett ölmärke men inte för ett annat trots att de egentligen smakar likadant? Eller så är du yngre och förmodligen har en IPod Nano G2 med låten Release Me från SAAB-reklamen (kanske till och med disco-versionen?). Riktigt så "enkla" är inte reklamhjärnor.

Jag har själv inte sett jobbet för Södra men från vad jag läst så gillar jag idén. Stora idéer är spännande och det är sällan man ser sånt i Sverige. Framförallt är kopplingen Pappersmysterier -> Vardagsmysterier riktigt klok.
Vi vet ju att målgruppen generellt tycker om papper. Därför är DR-utskicket intressant, man levererar Pappershistoria. Vem bör inte tycka om ett intresses historia? Jag personligen gillar reklam där byrån faktiskt tänkt till och levererar detta värde, bortom allt övrigt DR-skit som finns ute idag. Den kreativa linjen mystik och konspirationsteori är grym. Å andra sidan är jag inte målgruppen, säkerligen inte föregående kommentator heller. Men jag kan uppskatta bra reklam när jag ser den.

Reklamhjärnor är snarare över allt annat. :)

Anonymous said...

Man gillar idén och känner att "det här är jävligt bra". Vad grundar man det på? Reklamare är inga psykologer eller beteendevetare med inriktning på vad som egentligen fungerar. Man tycker det är snyggt och smart - kanske kan det vinna ett Guldägg och så är det något att vara stolt över i Gubbaren.

Visst, man läser en undersökning här och ser en kampanj som har fungerat bra. Så vill man göra likadant. Så jävla trött på de flesta reklamares pompösa sätt att tro sig veta bäst om hur man kränger.

Släng ut stora banderoller över hela Sverige med Pepsi och alla kommer dricka pepsi. Att tro man ska ta sig in via det undermedvetna vet ni inget om. Med detta vill jag säga att Ninas präktiga "jag vet bäst om allt"-attityd är bara jobbig. Hur faen kan hon veta bäst efter 1 år och en utbildning som är teoretisk inte praktisk. Du blir inte en bra företagare av att ha läst ekonomlinjen. Ta dig i kragen Ninna!!

Anonymous said...

håller med not ok:

Kan inte ni gnällspikar sluta vara anonyma. Kom igen.

Anonymous said...

Leon, dina inlägg är alltid utan kvaliteter. De är så där frikyrkligt glada som en bebis som precis lärt sig krypa.

Nina said...

För det första: Vad är grejen med nivån på de här kommentarerna? Så himla taskigt. Jag fattar faktiskt inte.

För det andra: Ska jag ta mig i kragen och skriva en blogg om att jag inte vet någonting? Det verkar ju helt meningslöst.

Jag fattar att jag verkar bessewissrig. Dels är det sant, och gillar man inte det får man nog söka upp en annan blogg. Och dels så skriver jag det jag tror som om det vore så, och sen får man motbevisa mig om man vill. Det är klart som tusan att jag inte alltid har rätt.

Å andra sidan får den något desperata tonen i era kommenterar mig att misstänka att man visst kan veta bäst efter ett år i branschen. Ni ställer inte upp med något tuggmotstånd, direkt.

Anonymous said...

Någon måste visa att kejsaren inte har några kläder, När ni alla religiöst pratar om "bra reklam" och "smarta strategier" måste jag vara bland er och peka ut tomheten i era argument. Att be den som gör detta att dra och att ställa upp med mer tuggmotstånd är att inte våga se sanningen i vitögat. Vi borde ställa oss frågan varför vi så gärna ljuger för oss själva om sådant som är viktigt.