Wednesday, June 11, 2008

Nu är Rolf sur på mig.

Läs hans replik här. Tack Fredrik för tipset!

6 comments:

Kalle said...

Oj! Ojojoj.
Jag som trodde att man med åren lär sig att stå över personangrepp och istället håller sig till sakfrågan.

Man lär så länge man lever...

Anonymous said...

Den här bloggen är å andra sidan full av personangrepp...

Man ska inte kasta pil i kuvös.

Kalle said...

Haha, kasta pil i kuvös... Det var roligt.


Nja, vet inte riktigt om jag skulle kalla det Nina skriver för personangrepp. "Argumentera i sak, inte i person" är en dygd. Jämför "han/hon har gjort si eller så och därför är det fel" och "du är dum i huvudet för att du är tjock".

Att likt Nina skriva sakligt om varför saker och ting inte riktigt är rätt enligt henne är inte fel. Men att likt Rolf försöka misskreditera Nina med uttryck som "kindpussa på sina Stureplanskollegor", "Hade jag varit lika känslig som dig, hade jag känt mig 'förolämpad'" och "tänkte lite mer än kokade" blir inte riktigt rätt. Trovärdigheten får sig en rejäl törn och han har ju knappt svarat på någonting av det Nina skrev, minst av allt på att han blandade ihop "bra" och "effektiv".

Ett problem som har uppståt med internetdebatter är ju att alla inte kan uttrycka sig i text. Det blir stora missförstånd när vissa menar en sak men skriver en helt annan och det gäller att ha överseende med det. Men ibland är det svårt.

People in glass houses sink ships.

Anonymous said...

Det är ju tydligen rätt subjektivt vad man anser vara sakligt och vad man anser vara personangrepp.

En rimlig uppfattning är att Nina skriver väldigt känslodrivet, det kan vara sakligt ändå, men långt ifrån alltid är det det.

En annan rimlig uppfattning är att skriva sådant som "Hur i helvete kan man få lyfta lön" och liknande är att betrakta som personangrepp.

Men uppenbarligen kan man vara av annan uppfattning. När vi ändå är inne på saklighet osv, är du möjligen jävig Kalle? :)

Kalle said...

Haha, det skulle man lätt kunna tro. Men faktum är att jag i mitt ämbete som lillebror finner mycket större nöje i att sätta dit storesyrran än att hjälpa henne.

Självklart har du helt rätt i att vissa citat kan uppfattas som personangrepp. Jag sköt mig själv i både fötterna och händerna när jag lyfte citat ur Rolfs texter, men enligt mig är det en text i helhet man ska bedöma. Inte vissa fragment.

Argumentationsteknik är svårt och det vi ser är två olika skolor där jag själv anser att Ninas är ett par snäpp mer mogen. Kommentarerna till Rolfs blogg är ett bra sätt att se exempel på det.

http://www.dagensmedia.se/blogg/comments.php?y=08&m=06&entry=entry080610-184954

Anonymous said...

Jag hävdar inte pånågotsät att Rolfs inlägg håller en hög nivå, den innehåller en rätt besk underton.

Men det är å andra sdan "syrran" rätt bra på med :)

Och missförstå mig inte, det kan vara väl så befogat, men då får man kanske också ta det tillbaka, astar man handskarna så blir det smutsigt liksom.