Monday, June 16, 2008

Spillerill spillroll

Förra veckan hade vi vårt första möte med APGs nya styrelse där jag har äran att vara ordförande. Vi pratade som vanligt ganska mycket om planningrollen och hur vi ska förtydliga den på olika sätt. Det är inte helt enkelt. Men vi kom i alla fall fram till några tydliga mål.

Men sen så kom jag att tänka lite mer på det här med roller. Är det så viktigt egentligen? Reklambyråer jobbar ju traditionellt med projektledare, copy, ad, produktionsledare och formgivare. Alla andra, som typ webbkreatörer, producenter och planners, verkar ha liknande problem med att hitta sig själva.

Det finns såklart fördelar med en tydlig ansvarsuppdelning, men ibland undrar jag om det inte är de här fasta rollerna som gör att vi har så svårt att tänka verkligt nytt. Om det finns någon som är ansvarig för text och någon som är ansvarig för form har man ju liksom redan primat sig med att det ska finnas en text och en form.

Så kanske borde planners tänka mindre på att försöka definiera vilka vi är, och mer på hur vi kan smitta andra med vår osäkerhet. Det kanske är först när arbetsgruppen funkar helt organiskt som man kan komma på de riktigt annorlunda idéerna. Inga revir. Inga titlar som måste försvaras.

Nu låter jag lite som en dubbelmaoist. Men kanske vora det intressant att åminstone presentera sig för kunden som en hel arbetsgrupp, inte som en massa olika delar?

3 comments:

Anonymous said...

Tycker det är konstigt med roller. Ännu konstigare hur många lever utefter den roll de ges, och accepterar det.

Håller med det du skriver, vore enklare att jobba och fokusera på sig själv än att ge sig hän åt en roll.

Anonymous said...

JA JA JA!

Tänk utanför rollen.

Det tror jag på.

Mojo Heartbeat said...

vilket lag skulle presentera sig som "Hej, vi är Zlatan & Co:"?

hmm... reklambyråer med personnamn som namn blir alltid så skumt.

jag gillar teamtänkandet mera. trots att jag är åttiotalist. hejaheja.