Tuesday, June 24, 2008

Reklam, hopp och kärlek

I förra veckans pappersversion av Dagens Media kan man läsa om Svenska Kyrkans kommunikation. De lägger över 100 miljoner på kommunikation varje år, och ändå fortsätter medlemstappet. Jag tycker att det är så sorgligt. Jag är inte religiös, men jag gillar kyrkor och dop och bröllop och scoutbasarer och julavslutningar. Och här tror jag att problemet finns.

Jag tror att Svenska kyrkan har feldefinierat sin produkt och sitt uppdrag. Jag är ingen historiker, men jag tror inte att kyrkans kärnprodukt någonsin har varit själva tron. Det har varit ett samlingställe för utbildning, internationellt utbyte, social omsorg och ett ställe att träffas på. Det har också varit en kulturell, arkitektonisk och konstnärlig institution. Dessutom tillhandahåller kyrkan mänskliga ritualer som återfinns i alla kulturer fast i olika form, som bröllop och begravningar. Sen har det naturligtvis också alltid varit ett ställe att utöva religion. Men det är liksom inte allt. (Mamma, du får rätta mig om jag har fel).

Men i sin kommunikation verkar Svenska Kyrkan glömma bort hur stort produkt- och tjänsteutbud man faktiskt har. I reklamen hamnar fokus gång på gång på just tro och bön och sånt. Men att omvända någon religiöst är ett tufft kommunikationsuppdrag, det tror jag att både Richard Lejonhjärta, spanska inkvisitionen och mullorna i Iran kan skriva under på. Men Svenska Kyrkan har enklare alternativ.

Om de var min kund skulle jag lyfta

1) Kulturskatterna som finns i själva kyrkorna (och byggnaderna i sig) som har funnits i hundratals år men som kommer att försvinna om det inte finns pengar till att sköta om dem.

2) Superprodukterna dop, bröllop och begravning. Få varumärken kan stoltsera med en sån trio av storsäljare. Och jag vet inte om folk ens vet att man inte kan gifta sig i kyrkan om man inte är medlem? Intressant att undersöka, hursomhelst.

Vad tror ni om det?

12 comments:

Anonymous said...

Nina

För en planner, ett av de mest intressanta uppdrag man kan tänka sig.

Den stora utmaningen är densamma som alla "föreningar" upplever idag. dvs vad får jag för pengarna. Det stora tappet (ca 80%) sker då skattsedeln kommer och männiksor inser att de kunnat lagt de 8000 kronorna på en resa med familjen.

Visst finns kulturskatter, visst är dop och bröllp underbart. Men Svenska Kyrkan gör så oerhört mycket mer....som ingen riktigt vet om. Som att Svenska Kyrkan var först på plats i Thailand vid tzunamin mm mm.

tror att det är läge att appelera till det dåliga samvetet. Människor vill i grunden vara goda, man vill hjälpa till. Om man bara visste vart pengarna gick skulle många inse värdet av att "stödja" kyrkans arbete.

Mycket intressant då jag just nu jobbar med precis just detta. resultatet? kanske snart i en kyrka nära dig.

//Neurobiologen

Anonymous said...

Jag tycker att det svenska kulturarvet ska betonas. I en allt mer osäker tid (oljepris och klimat) är historien trygghet. Så jag håller med Nina men med en lite kompletterande riktning på kommunikationen.

Särskilt när allt säljs ut -- skolor, allmännytta och sjukhus.

PS: Tror inte att man ska betona Thailand. Det ska svenska staten fixa, det är inte en uppgift för Svenska kyrkan. Kyrkan ska hålla sig till det ingen annan ansvarar för.

Anonymous said...

Du har så rätt lilla gumman.

Anonymous said...

Det stora problemet enligt Webber för kyrkan, och den enligt honom starkaste anledningen till kyrkans fall är att tidnigarna ersatte kyrkans naturliga plats som samlingsplats för information. Sekularism var en reaktion av detta.

Till dina två punkter skulle jag vilja lägga till individen. I kyrkan är det du. Det finns få ställen på jorden där du på ngt sätt är helt och hållet avslappnad och fokuserad på stunden. Det finns ngt mäktigt med kyrkor. De trollbinder en, trots att man varit där hundra gånger.

Personligen tror jag att vi allt mer är på väg åt ett håll där kyrkan, just på grund av denna anledningen (individen) kan komma att stagnera sin nedgång. Vi får väl hoppas. Vore trist om kyrkorna började försvinna.

Anonymous said...

Har Nina två mammor?
Undrar Mamma som inte gillar att någon kapar min identitet.

Anonymous said...

Intressant analys.

Jag för min del tror att det kyrkan ger människor mest är hopp, tro och stöd. Men inte nödvändigtvis genom bön och präster.

Jag tror inte heller att man genom sin nuvarande kommunikation man får fler att söka sig dit för just det.

I vintras var jag uppe i Sälen och besökte kyrka. Varför då? Jo, man hade gratis trådlöst internet. Till min stora förtjusning var det inte bara jag som hade hittat dit. Kyrkan var välfylld med ungdomar i 15-20 års åldern som satt där och chattade, bloggade, några laddade upp dagens snowboardfilmer till youtube osv osv.

Så, ska kyrkan hålla på med sånt här för att få dit folk?

Ja, det tror jag.

Jag tror tillexempel att kyrkan borde annordna visningar av Fotbolls EM i dagarna (kanske kan de deala till sig gratis från TV4). Jag tycker kyrkan borde ha singelkvällar och till och med gå så långt att de utmanar Match.com och Spraydate på nätet. Kyrkan borde annordna andra konserter än Psalm osv. mm mm mm.

I grund och botten är kyrkan en plats dit man går för att söka tröst och svar. Men i ett modernt samhälle tror jag kyrkan måste bli även en samlingsplats där människor möter människor, inte bara präster och djupt troende.

Åstadkommer man möten, ja då tror jag att man åstadkommer tro också.

Själv,
Nej, jag tror inte och går oftast inte i kyrkan. Men det var trådlöst internet som fick mig att gå dit för första gången på många år. Min familj följde med och vår dotter tände ett ljus - hon fick sin första kontakt med kyrkan.

Slutsats.
Tror din analys är på rätt väg. Men kyrkan måste precis som alla andra ändra sin produkt i takt med marknaden. Självklart utan att lämna kärnan i sitt varumärken.

Anonymous said...

Kyrkan är ett folk, inte en byggnad eller organisation. Ser inte alls att kyrkan har något medlemstapp....de som går ur kyrkan har aldrig varit del av kyrkan utan endast betalat en avgift...det är inte att vara med-lem. Kyrkan har ingen önskan om att vara svenska folkets cermoniorganisation. Vi sysslar överhuvudtaget inte med produkter utan finns här för att människor inte ska gå förlorade...om människor betalar en avgift eller inte är fullkmoligt irrelevant....man kan inte betala sig in i himlen.

Om apostlarna gjort så, ständigt talat om att de behövde folks pengar och vad de skulle använda dem till...ja då hade aldrig någon gått med....det hade aldrig blivit någon kyrka.

Anonymous said...

Johan, kyrkan har redan singelkvällar, visning av fotbolls EM, dejtingsajt och allt du pratar om. Men folk som aldrig går i kyrkan är så vansinnigt konservativa, det ska va som för hundra år sedan och man får inte klappa i händerna och man får inte visa knäna....det är inte kyrkan, kyrkfolket eller prästerna som står för den biten.

Anonymous said...

Nineve,
visst är det som du säger men kyrkan är också en stor organisation både lokalt och globalt och en mängd byggnader och rikedomar hör till henne.
Och även apostlarnas församlingar behövde både ekonomiskt och militärt stöd av denna världens människor.
Hon hade inte överlevt ens fram till Konstantin den store utan detta stöd.
Låt oss skilja på nivåerna. Svenska kyrkan är inte lika med enskild religionsutövning. Svenska kyrkan förvaltar Sveriges kulturarv sedan nästan 1000 år tillbaka. Till detta har alltid behövts stora ekonomiska resurser. Det har tidigare lösts med privata donationer och genom sammanslutningar. I modern tid genom skattemedel.
Kristendomen är en del en kultur,vi förstår världen genom den, på grund av den 2000-åriga historien och det stora politiska genomslag den fick.
Den kristna kulten och välgärningar kan utövas utan byggnader och rikedomar, javisst, enligt vissa åskådningar. Andra hävdar att ritualen och liturgin kräver både byggnader och ting. Båda ståndpunkterna har en historia lika lång som kyrkan själv.
Men nu finns inte medlen längre. Då ska byggnader och föremål kanske skänkas till en kulturfond? Som vill vårda och ta hand om ett historiskt arv till kommande generationer? Det behövs många djur i vår herres hage, som bekant.

Walter Naeslund said...

Trådlöst internet i kyrkan alltså? Plötsligt förstår jag annonsen i Dagens Media mycket bättre (för er som inte sett den: http://tinyurl.com/6l7fdu)

Men skämt åsido så måste det bli gult kort på både planner och kreatörsteam som försöker sälja bön som produkt och gör det med en ordvits. Vem vill ha ständigt uppkopplad bön? Vad är bön? Och att be behöver man väl inte kyrkan för? Jag mediterar ju på yogan.

Däremot köper jag Ninas argumentation. Om vi tänker efter, skulle det inte vara ganska tråkigt om vi inte tog hand om vårt kulturarv? Både kyrkor och kyrkliga bröllop är ju (idag) rent emotionella och nostalgiska historier för de flesta. Inte rationella.

Personligen tror jag mer på att sälja känslan och storheten i den mäktiga historien än att mordernisera med gratis internet och biljardbord. Saker som känns äkta är idag ganska ovanliga och eftertraktade. Jag vill inte känna att jag blir inlurad med en free lunch.

Kanske Svenska Kyrkan skall gå till Garbergs och få lite mer pang för pengarna.

Anonymous said...

Var någon på Traktorfesten med gubbarna -- hur var den i så fall?

Nina said...

Nej, hade ingen inbjudan till Traktor . Men de jag känner som var där tyckte att det var sådär. Väldigt trångt tydligen och det utlovade skummet syntes inte till. Men det kanske kom senare.