Thursday, October 4, 2007

Kommunikation som produkt

Innocent Smoothies har lanserats i Sverige. Det är ett brittiskt företag som gör bra smoothies. Mer om dem finns här:



Jag har testat tre olika smaker, och de är jättegoda. Men det som verkligen får mig att gilla dem är att de har börjat i rätt ände. De började inte med en produkt som ska kommuniceras på ett visst sätt. De började med en position och en idé, som fick bestämma hur produkten skulle bli. Det är i alla fall min tolkning.

När idén får styra produkten blir konceptet genuint. Därför står det 1/2 banan, 3 jordgubbar och 1 mango i innehållsförteckningen snarare än 93% kolhydrater. Och så är etiketten av returpapper. Och så finns det inga tillsatser.

Försäljningssuccén har inte låtit vänta på sig. Jag tror att det här inte är något vi kommer att se mer av i framtiden; det är det enda vi kommer att se i framtiden. Alla företag som tror att de kan sitta och hitta på produkter lite som de har lust och sen marknadsföra dem i efterhand genom att hitta på en position kommer att få tänka om. För vi konsumerar inte för att vi måste, vi konsumerar för att vi vill. Ingen behöver smoothies. Men om smoothiesarna ger oss något, exempelvis ett renare samvete, kan vi vilja ha dem. Och då får man den där fina försäljningskurvan som finns i början av Innocents film.

5 comments:

Anonymous said...

love it.
men kampanjen kommer inte från innocent, utan från en galen kreatör vid namn jocke.

eric said...

Japp, de är fantastiska. Antar att du redan har läst om hur de fisk sina kunder att sticka 120 000 mössor till innocentflaskorna bland annat.

Blev ruskigt imponerad av baksidatexterna som de har här i Sverige. Så ödmjukt, enkelt och fantastiskt. Någon man vill prata liter mer med. Läs dem nästa gång ni håller en i handen.

Nina said...

Ja, jag hörde det. Men de andra filmerna då? Hur som helst är det bra.

Och det där med mössorna är ju bara helt underbart.

Elias Betinakis said...

Läs gärna boken om Innocent av John Simmons. Den är grym. Innocent är ett helt FANTASTISKT märke.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1905736045

Nina said...

Tack för tipset!