Wednesday, October 10, 2007

Att byta box

I en tidigare postning skrev jag om hur människors världsuppfattning ändras på våren, och hur det borde kunna utnyttjas ur kommunikationssynpunkt. Nu kan jag tillägga att det finns fler saker än soltimmar som får en konsument att helt byta mönster. En av dessa är att gå från ett förhållande till singelskap.

För det första har vi fasen när man är världens mest lättövertalade, eftersom ens emotionella obalans ofta tar sig uttryck i köplust. Häromdagen gick jag ut från H&M med chockrosa tumvantar bara för att tjejen i kassan slängde en menande blick på dem och antydde att de nog skulle passa till min halsduk. Andra saker som helt oväntat har chock-belastat min ekonomi den senaste tiden är en vinöppnare (med tillhörande vin, hrrm), soffkuddar, Baertling-posters, en illgrön vattenkaraff, nya te-och kaffekoppar samt en resa till Prag. (Påminn mig inte om att jag är helt emot heminredning. Jag vet. Men det här är att beteckna som någon sorts sjukdomstillstånd.)

När den fasen börjar mattas av händer en massa andra saker. Plötsligt ska man handla mat för en, och inser att alla förpackningar är för stora. Det är som ett hån. Andra grejer som snabbt tappar ens lojalitet är videobutiken, pizzastället och samtliga butikers herravdelningar. Dessa resurser omlokaliseras obarmhärtligt till Systembolaget och lilla baren på Riche. Och till mobilräkningen, som belastas av långa och ältande samtal till allt mer plågade vänner.

Men det värsta är att all reklam som har någonting med familj eller parskap att göra blir så väldigt oönskad. Volvos VI-film kan gå och hänga sig. För att inte nämna alla dessa "programmet sponsras av match.com. Hitta kärleken du också." Yeah right.

3 comments:

Bisonfredrik said...

Jag gillar din subtila kontaktannons i form av en konsumentreflektion. Stilbildande. ;)

För att kommentera det du skriver om så är jag förvånad att inte fler erbjudanden och produkter är anpassade till singlar. Någon sa att 80 procent av hushållen på Kungsholmen är singelhushåll.

Visst, livsmedelsbutikerna har de senaste åren lyft in mer färdigmat och portionsförpackningar, men singlarna får alltid betala mest för kalaset känns det som.

linda said...

några andra som får del av omlokaliseringen av ens resurser: frisörer.
shit, vad jag har klippt konstiga frisyrer, gjort slingor och färgningar och köpt svindyra hårprodukter i början av singelskapet.
det är ett perfekt avstamp för ett nytt liv! prova, vetja. och njut av att bestämma allt själv. det är ganska fint det också.

Nina said...

Jag önskar nästan att det var tänkt som en kontaktannons. Men då hade jag nog försökt framstå som lite mer positiv och lite mindre labil och alkoholberoende...

Frisören har jag verkligen tänkt på, men det finns inga pengar kvar efter mina tidigare köputbrott. Tyvärr.