Tuesday, October 2, 2007

Onslaught och tapas

Nu är den här! Dove gör storstilad comeback med filmen Onslaught och hela reklamvärlden och halva Youtube-communityt håller andan. Här är den:



Jag tycker att den är grym. Bättre än Evolution. Kanske beror det på att jag som way-beyond-MTV-generationen behöver enormt snabba klipp för att inte bli uttråkad. Och så funkar gulliga barn väldigt bra på mig. Men oavsett varför, går den rakt in i magen och får mig att tänka.

Vi har diskuterat på kontoret om Dove kommer undan med det eller inte. Många tycker inte. De är ju trots allt ett skönhetsföretag, och det hela klingar falskt. Men jag tycker faktiskt att de fixar det. Just eftersom de visar att man kan hålla på med skönhet utan att vara sådär. Och för att de faktiskt har en Self Esteem Fund, och "Talk to your daughter-kits". De får det att landa.

Jag älskar Doves kommunikation för att de visar att om man inte har något kul att säga om produkten, kan man prata om något annat. Ofta tror jag att vi reklamare är fast i gammalt USP-tänkande och stirrar oss blinda på det något ÄR, inte vad det skulle kunna vara. Ett stort och viktigt jobb för alla planners och kreatörer är att ändra på det.

Ikväll ska jag bjuda min familj på middag hemma hos mig för första gången sedan jag flyttade hemifrån (för två år sedan). Det dåliga samvetet ska äntligen lättas. Jag ska göra tapas. Jag är inte bara planner, jag är människa också.

3 comments:

frebro said...

Nedladdningsbar Quicktime i högre upplösning finns här: http://feed.stashmedia.tv/feed/2007/10/2/dove-onslaught.html

Peter said...

Baconlindade daddlar - prova det, en spansk klassiker och fantastiskt gott ;-)

Vad blir det för tapas?

Bisonfredrik said...

Jag tycker att definitivt att Dove kommer undan med det. Och det tyckte jag i mars 2005 också (campaign for real beauty):
http://bisonblog.blogs.com/blog/2005/03/profit_p_etik_d.html

Samt i oktober 2006 då de var rätt på det igen: http://bisonblog.blogs.com/blog/2006/10/dove_lanserar_s.html

Jag gillar när företag blandar sig i samhällsdebatten på det här sättet.