Monday, October 22, 2007

Team konstreklam rapporterar

Efter en helg bestående av tre rejäla fester och en nästan sömnlös söndagsnatt har jag varit lite trött idag. Men en fantastisk sak har jag i alla fall upplevt: Carlsund-utställningenLiljevalchs. Det är fin. Och STOR. Tänk att man faktiskt bor i en stad där man kan få uppleva såna grejer för ynka 50 kronor.

Visste ni till exempel att Carlsund var reklamare från början? Han höll på med annons- och affischmåleri parallellt under hela sin karriär. Även om man är helt ointesserad av konst kan man beundra hans mycket stiliga Pommac-annons. Den är kanon. En miljon små streck bildar ett halvkonkret motiv. Svårt att förklara, gå dit och titta! Väldigt budskapslöst också. Drick Pommac! och så bjuder man på ett konstverk av en skicklig samtidskonstnär. Sä väldigt modernt.

Utställningen fick mig osökt att tänka på hur vacker reklam skulle kunna vara om man suddade ut gränsen till konstvärlden litegrann. Tänk om man lät någon duktig målare göra en annons i något glossy magazine som man sen kunde skära ut och rama in. Det blir mer som ett sponsrat konstverk än som reklam. Jag skulle i alla fall gilla det. Och Carlsund också, om han hade levt, eftersom han ville att konsten skulle finnas tillgängligt i människors liv.

Nu har jag lust att gå hem och blåsa upp Motiv för ljus matsal på hela min köksvägg. Får se om det blir av...

No comments: