Thursday, September 3, 2009

Torsdagstankar



Igår föreläste jag på Berghs. Jag var toknervös innan. Det känns helt absurt att få möjligheten att fylla människors liv med innehåll under tre timmar. Att inte bli avbruten om man inte vill.

Konstigt nog var det inte alls särskilt läskigt när jag väl stod där. Kanske för att de andra i rummet var ungefär precis som jag. Vi pratade om sånt man brukar prata om. Vi var överens om vissa saker och inte överens om andra saker. Det var trevligt och intressant.

Sen slog det mig att de flesta av de här människorna går sin andra vecka på reklamskolan. När jag pratade med Petter om det här påstod han att på hans Berghstid under tidigt 90-tal visste ingen någonting den första terminen. Någon hade kanske assat på en byrå och visste lite. Alla andra var helt förvirrade.

Så är det alltså inte längre. Beror det på internet? 80-talisterna? Något i luften? Inte vet jag.

Förresten sa min kollega Carl något väldigt sant idag. Han har upptäckt att han älskar när människor twittrar om ointressanta saker. När man läser vad en person skriver är det ointressant. Men när man ser vad hundratals människor slöskriver om ett varumärke, ett fenomen eller en person blir det plötsligt viktigt. Har du själv sökt på dina kunder/din byrå/dig själv på Twitter?

Nu är det dags för torsdagsfester. Först Hof sen Stopp. Vi ses där!

1 comment:

Anna på första raden said...

Hej Nina!

Var på din föreläsning igår och tyckte du var jättebra. Det var intressanta saker att lyssna på och jag fick användbara tips. Insåg att men verkligen kan ta reklamen och kommunikationen långt, ibland längre än man tror och sammanknyta olika områden för att nå ett mål.

Tänkte bara passa på att säga att detta är min andra vecka och jag känner mig faktiskt rätt så förvirrad :) Har inte jobbat med liknande tidigare men har ett stort intresse. Kanske verkar säkrare än jag är eller så kan jag mer än jag tror. Kanske lite mer än de på 90-talet, vem vet, men lite förvirrad ändå :)

Tack för rolig föreläsning!