Monday, September 14, 2009

Det här med kreativitet





När jag tränar vill jag inte, som normala människor, lyssna på musik. Jag vill att någon ska prata med mig hela tiden. Därför laddar jag iPoden med i stort sett alla P3 Dokumentär och Sommarprat som finns. Det gör att man får lyssna på en hel del bra, en hel del dåligt, och en hel del oväntat.

Till den senare kategorin hör Anders Walls sommarprat. Jag trodde inte att en självgod finansfarbror skulle ge mig speciellt mycket. Och i stora drag var pratet som en kortversion av Jan Cederquists Reclown: Först går det dåligt dåligt dåligt (för att alla andra är dumma i huvudet) och sen går det bra bra bra (för att det till slut blev som jag ville i alla fall).

Det intressanta med Anders Walls prat var i stället, precis som i Reclown, när han börjar generalisera om saker och ting. Framför allt hur denna finansman och kapitalist pratar om kreativitet. För det gör han. Minst 20 gånger under programmet. Han benämner sig själv som kreativ. Han benämner entreprenörer, sopraner och högstadieungdomar som kreativa. (Han säger ingenting om copywriters)

Jag kan bli fly förbannad över att reklambranschen använder begreppet kreativitet så lättvindigt. Yrkestiteln kreatör känns sällan speciellt passande. Kreatör tyder ju på att man skapar något. Något av värde.

När Anders Wall pratar kreativitet är det så oerhört mycket mer relevant. För det handlar faktiskt om att skapa saker. Varor, tjänster, affärsmöjligheter, massor av pengar. Oavsett vad man tycker om företag som Beijer Invest kan man inte anklaga dem för att inte skapa någonting.

När reklammänniskor började kallas kreatörer var det för att de hade slutat teckna och skriva reklam, och börjat skapa affärsmöjligheter. Det var på 60-talet. Sedan dess har yrkestiteln missbrukats något fruktansvärt. Om vi ska kunna använda den igen, föreslår jag att vi tittar lite mindre på Ads of the World, och lite mer på Anders Wall.

5 comments:

Måns said...

Om du inte redan har hört den och det tror jag att du har gjort så måste jag bara tips om Cecila Frodes Sommarprogram.

Anonymous said...

Ett jobb som jag kommit på är otroligt bra är den gamla "café au lait"-kampanjen. Som jag hört det berättas så fick byrån Carlsson och Broman det gamla hederliga uppdraget av Arla att få svenska folket att dricka mer mjölk. Det här var på 80-talet och hälsoexperterna hade så smått börjat mumla om att mjölk kanske inte var fullt så nyttigt som Arla påstod. Alltså valde C&B en helt annan väg. De plockade upp den spirande frankoflismen och applicerade den på kaffe, dvs kaffe med mjölk och skapade en trend kring detta.

Anonymous said...

Finns ju iaf en byrå i Sverige som man tycker är bra, som man fattar poängen med varför de gjort reklamen som de gjort.

Nina said...

Måns: Har faktiskt inte hört den, det måste jag genast göra.

Anonym: Håller med! Fantastisk problemlösning. Ännu roligare att det gick att upprepa 15 år senare med latte-trenden.

Mats said...

Tack för ett riktigt bra inlägg. När blir det dags för dig att sommarprata?

Det finns ju massor av produkter och tjänster där reklamen varit med att utveckla både produkten/tjänsten i sig och hur konsumenterna uppfattar den (om det nu går att separera detta). Det är bara att bläddra i något exemplar av Sdvertising Works t ex.