Jag vet inte om ni lyssnar på radioprogrammet Mammas Nya Kille. Det är roligt. Framförallt älskar jag att gruppen som står bakom, Klungan, har döpt sin liveshow till Det är vi som är hemgiften. Kanske världshistoriens bästa namn.
I MNK finns det en karaktär som är nycirkusartist och heter Katla. Katla gillar att provocera människor. Det är hela hans grej. Och när han gör det skriker han gärna Provikation!
När jag läser om Levis nya kampanj i Dagens Media hör jag Katlas röst högt högt inne i huvudet. Någon är ute efter att reta upp mig. Jag borde inte gå på det. Men jag kan inte låta bli.
Det fina, klassiska varumärket Levi's ger sig gång på gång ut på korståg mot sitt arv och sina fans (om det finns några kvar). Deras mainstreamkampanjer är så töntiga att Cubus framstår som indie i jämförelse. Töntiga modeller, töntiga idéer och töntiga medieval. Och det värsta av allt är jag tror att de tror att de är häftiga. Att de pratar med unga människor (eller förresten, de säger garanterat "målgrupp").
Den största provikationen av alla är att de, enligt artikeln i alla fall, säger sig vilja "kommunicera lanseringen av sin nya 501-modell för kvinnor". Det här är inte kommunikation. Kommunikation är enligt Wikipedia "en process för att överföra informationen från en punkt till en annan... en tvåvägsprocess där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information, oavsett om det sker via tal, skrift eller tecken" Levis tar sig knappast från punkt A till punkt B, och någon tvåvägsprocess ser man inte till heller.
Vem behöver nycirkusartisten Katla när världens är befolkad av människor som dem som jobbar på Levis.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
8 comments:
Apeshittrött på reklamare som inte tycker om ordet "målgrupp" -- faen ni har ett mål i sikte och det är kränga sönder våra kreditkort.
Den här meningen: Det fina, klassiska varumärket Levi's ger sig gång på gång ut på korståg mot sitt arv och sina fans (om det finns några kvar).
"På kosrståg mot sitt arv och sina fans." vad betyder det? Mot låter ju som en rörelseriktning, eller är det i opposition du menar? Trött på skittänkande hos reklamare. Tror era kampanjer är lika dåligt utmejslade. Stora branschhemligheten?
@ så det så
Krökade du sönder skallen på ekonomilinjen eller?
Förstår inte vad skillnaden är på Levis foliering och Telenors tunnelbaneskyltar, när vi pratar "en tvåvägsprocess där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information"?
Mats: Det är verkligen ingen skillnad. Man jag har inte kallat Telenors grejer för kommunikation. Det är reklam, enligt min uppfattning.
Sen vill jag bara vara tydlig med att jag inte tycker att all reklam som lämnar min byrå eller mitt skrivbord är fantastisk eller ens rätt. Den här bloggen handlar om önskningar, mål och vägar dit. Jag tycker inte på något sätt att jag är den perfekta kommunikatören. Men jag drömmer om att bli det någon gång.
Tycker att du är på god väg Nina. Alltid intressant att läsa dina tankar, även när jag inte håller med. Förresten, kan inte reklam var kommunikation?
/M
Jodå, reklam kan vara kommunikation. Men all reklam är inte kommunikation. Och all kommunikation är inte reklam.
Nina: nämn lite bra reklam som är kommunikation. För mig är kommunikation något parterna väljer att ha, inte något en part tvingar på de andra. Då är det snarare hjärntvätt. Bra skrivet av Så det så.
Anonym: Jag håller helt med dig. Fast hjärntvätt tror jag sällan att det blir, eftersom den som inte vill ha informationen väljer att helt enkelt strunta i den.
Bra exempel på kommunicerande reklam tycker jag är Det sämsta med Viasat, Sömnlös på Playground och Tap Project.
Post a Comment