Wednesday, September 16, 2009

Hack i skivan. Förlåt.

Mina förväntningar när annonsörer som SL, Vägverket och Stockholms Stad går ihop i en gemensam kampanj är höga. På vilket insiktslöst sätt slösar de med varumärken, reklamyta och människoliv den här gången?

Svaret: Genom att (igen) utmåla vanliga människor som skurkar. Genom att säga att jag borde sluta göra något jag inte gör. Genom att prata som översittare och idioter.

Enligt de här företagen (som jag som samhällsmedborgare intressant nog äger, och som därför borde vara extra måna om att bli omtyckta av sin målgrupp) har jag det senaste året varit en planka, en dåre som häller ut målarfärg i vasken, en fyllehund och gud vet allt annat. De gör så mycket reklam att det dånar. Inte en enda gång är det bra. Inte en enda.

Och det tål att sägas igen: Det värsta är inte att reklamen är skräp, utan att det de har att berätta faktiskt är viktigt. Så snälla ni: sluta tramsa med era värdelösa idéer. Skriv det ni vill säga snyggt typat på en skylt istället. Jag lovar att göra som ni säger.

2 comments:

Anonymous said...

håller med dig fullständigt. Såg filmen på resumé och den saknade fullständigt insikt och istället bygger den på fördomen att alla beter sig som idioter.

Anonymous said...

Men om ni skriver på en skylt, säg inte att det är kommunikation för då lär ni få skit här.