Kanske är det plannern i mig, eller så kan man vara kreatör och ändå bry sig om hur det går för jobben. Men jag blev helt hoppigt glad när vi fick siffrorna från NetOnNet efter vår guidningskampanj som började i maj. För en aktör med en en marknadsandel på 6% i en av Sveriges tuffaste branscher blev det såhär:
- 88% avsändarindentifikation
- 0% spill till konkurrenter
- 62% positiv respons på filmerna (och 5 % negativ)
- 40% köpintention
- pris per person som fattat filmen (elegant kallat cut-trough cost) 50% under benchmark (idealvärdet)
men allt det är ju egentligen bara medel för att nå:
- 13% ökad marknadsandel med bibehållen lönsamhet på en marknad som under samma period backade med 4,4%. Med reklamen som enda verktyg.
Jag skriver det här delvis för att skryta, och för att alla ni som sågade filmerna på Dagens Media ska få veta att ni hade fel. Men också för att jag tycker att man kan lära sig en del på det. Till exempel att människor visst gillar reklam, om den behandlar dem med respekt. Att det lönar sig att bjuda på något. Och att man kan sälja massor på en prispressarposition utan att visa varken produkt eller pris.
Vi tittar på filmerna igen va?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
11 comments:
Snyggt!
*gilla*
finfint, jag gillar kampanjen.
om du ställer dina siffror mot pengar, det är väl egentligen först då det börjar bli intressant? gissningsvis har de köpt en hel del media för att uppnå detta. men det antar jag att vi aldrig får veta.. :)
Roligt!
Fan vad kul. Grattis.
Tack!!
Luke: Jo, det är det fina i kråksången. Cut-through-kostnaden är just hur mycket resultat man får per investerad krona. Där ligger vi 50% under benchmarkvärdet. Alltså är vår kampanj dubbelt så billig som en riktigt prisvärd kampanj. Och den ökade marknadsandelen med bibehållen lönsamhet visar ju på samma sak. Passande för en prispressare, helt enkelt.
åh, grattis, vad kul! Det där är en riktigt bra kampanj, punkt slut. :)
Från en som inte är så insatt...hur får ni fram dessa siffror? Jag förmodar att det är någon form av undersökning eller?
Undersökningen av filmen sköts ofta via webben. Då tar man ett representativt urval av målgruppen och ställer frågor till dem. Oftast visar man filmen med maskad avsändare för att se om den har fastnat. Sen frågar man helt enkelt vad människor tyckte om filmen och om de vill handla hos företaget.
Försäljningssiffrorna (som jag egentligen tycker är viktigast) kommer direkt från NetOnNets kassor.
Tack för snabbt svar Nina.
Henke //fd Anonymous
Älskar den filmen men mannen som ser ut som Janne Loffe Carlsson. Vill du ge lite kärlek fån mig till honom?
Bra jobbat!
Post a Comment