Absolut Vodka gör för ovanlighetens skull en reklamfilm. Det är ganska intressant att ett av världens mest hypade varumärken inte brukar göra det. När så många pratar om att film är det bästa varumärkesbyggande mediet. Bla bla.
Hur som helst, här är den. Gjord av TBWA/Chiat/Day.
Webben är gjord av Great Works. Den finns här.
Absolut forsätter att göra saker på riktigt. De fortsätter att jobba tajt med kreativa människor. Och temat In an absolut world sitter som en smäck. Varför är då den här filmen så urbota tråkig?
Jag kan se ett par saker i hantverket. Musiken och VO:n är töntiga. Man får inte alls någon storslagen känsla. Och dramaturgiskt är det inte direkt ett mästerverk. Men det är något annat som skaver. Det känns helt enkelt väldigt lite Absolut, och väldigt mycket amerikanskt corporate.
Sajten jobbar bättre med bakomfilmer och statistik. Men att allt cirkulerar kring reklamfilmen gör att det inte riktigt lyfter. Man vill ju att det ska handla om projekten. Det som är häftigt på riktigt.
Varför har det blivit så här? Kanske beror det på att Absolut är ovana köpare av just reklamfilm. Eller så sitter det så mycket i skallen när man gör traditionell reklam att det per automatik blir tråkigt. Eller så har de bytt folk på Absolut och den nuvarande beslutsfattaren rekryterade från Unilever.
Eller så har jag helt enkelt fel och det här är briljan. Yes/no?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
5 comments:
Man önskar ju att Absolut lyssnade på internets reaktioner ett tag, drog tillbaka filmen, och släppte den med nytt soundtrack och ny VO.
Eller helt enkelt vågade låta den vara helt musik- och röstbefriad, med bara ljudeffekter.
För snygg är den, även om budskapet är en smula platt. Och att prata "different" när både musik och VO känns konformistiska blir inte så spännande.
Tror Absolut är rädda för att bli för elitistiska i sin estetik. Slarvigt filmande och urfånig speaker ska förhoppningsvis få både early adopters i värlsmetropolerna och massan att gilla Absolut igen. Massan tjänar de pengar på. Konstigt då att de väljer ett sådant "konstnärligt" tema. Personligen tycker jag att Absolut inte känns riktigt här, där och nu, framtid. Sony har gjort det omöjligt att vara crafty snubbe i reklamfilmer, liksom. Det ser bara bögigt ut. På ett dåligt sätt.
Ja, om de inte kommer från Unilever, så är iallafall sanningen att Absoluts beslutsfattare nuförtiden kommer från Coca-Cola och Colgate.
Varför är det så bra att göra saker på riktigt? Jag vill bara få en skön känsla, det gör att jag gillar ett varumärke.
Kolla den här istället:
http://www.youtube.com/watch?v=5p0QtJMKt1s
Lite mer spårad...
/F
Post a Comment