Friday, August 28, 2009

Fanclub

När jag var liten var jag aldrig med i någon fanclub. Jag tyckte liksom aldrig att någon kändis var tillräckligt intressant för att jag skulle gilla dem så mycket.

Med åren har det ändrats. Jag blir mer och mer fascinerad och imponerad av människor jag träffar eller läser om. Kanske för att jag blir mer och mer säker på att livet inte är så enkelt som man trodde från början.

Därför ska jag ansöka om medlemskap i de här människornas fanclubs:

1. Iljan Batlan, Kommunalråd i Nynäshamn.
Varje gång jag läser om Iljan blir jag mer och mer fascinerad. Han går ut och promenerar med folk på äldreboenden. Han hittar på ett system där de kommunanställda får planera sin egen arbetstid och drar ner sjukfrånvaron 50%. Han ger alla ungdomar i kommunen garanterat sommarjobb för att bryta utanförskapet. En sant kreativ hjärna och modig person i världens kanske tråkigaste kommun. Nu ska han tydligen satsa på en karriär i Landstinget. Vet inte exakt vad det innebär, men allt han tar i verkar bli bättre.

2. Lotta Lundgren, fd copywriter, matbloggare, kokboksförfattare och legend.

Reklambranschen är full av begåvade och framgångsrika människor. Vissa är män, andra är kvinnor. Medan männen är alltifrån kostymklädda projektledare till flummiga barfotatyper är kvinnorna väldigt lika. Jobbar hårt. Håller låg profil. Inga divalater. Därför älskar jag Lotta. Det är omöjligt att inte se henne. Låg profil är inte hennes grej. Hon svarar på fel frågor i intervjuer, går i högklackat till sista veckan på graviditeten, säger upp sig och gör sig omöjlig. Och är så jäkla bra att alla vill jobba med henne ändå.

3. Emma Stenström och Micael Dahlén, forskare och lärare på Handels

När Emma gick ut Handels fanns det ingen i hela Sverige som höll på med kulturekonomi. Hon bestämde sig för att göra det i alla fall, trots att alla gråkostymer tyckte att det inte var ekonomi på riktigt. Nu har de ändrat sig.


När Micael var strax under 30 travade han upp till rektorn på Handels och bad att få starta en spetsutbildning inom marknadskommuniktion. Det fick han inte. På Handels sysslar man med riktiga saker, som att flytta siffror mellan kolumner och trolla bort budgetunderskott. Ett tag senare föddes i alla fall MCXL, som Micael drev på sin fritid tillsammans med några andra lika hängivna kollegor. Åtta årskullar har gått ut sedan dess. Utbildningen finns fortfarande inte på riktigt.

Vems fanclub vill du gå med i?

No comments: