Youtube ska komma till Sverige. Alltså, Youtube finns naturligtvis redan i Sverige. Det är den näst största sajten i Sverige. Men för att berätta att Sveriges näst största sajt nu finns med en .se-adress har Google (Youtubes ägare) gjort en video och lagt upp den på Youtube. Den är... underlig.
Det är underligt att man ska behöva förklara för någon vad Youtube är i en film som visas på Youtube. Om man ser filmen vet man ju redan. Eller? Dessutom kan man ju undra en aning över själva filmidén. Vi ska lansera en häftig grej i Sverige. För det använder vi den kreativa lösningen...(trumvirvel)...kändisar!(fanfar) Och som kändisar använder vi...(trumvirvel)...Mona Salin! (fanfar) PM Nilsson! (fanfar) Ulf Ekberg i Ace of Base!!! (fanfar i tonartshöjning)
Se filmen själv och skratta förbluffat ända fram till lunch.
(via Prankmonkey)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
5 comments:
Jag är chockad. Men, inte på det bra sättet.
Hur sjutton kan en så stort företag sänka sitt varumärke genom att inte ens använda en ordentlig kamera eller någorlunda skillad fotograf för att göra en så simpel film. Man kan kanske förstå att det ska se ut som de olika parterna har gjort filmerna själva (vilket de säkert har) men snälla. Det är ett media för rörlig bild och bara för att man redan är känd behöver det inte betyda att man inte behöver tänka på hur man kommunicerar sig :O
Är den verkligen på allvar då?!
Givetvis är det "hemsnickrade" manéret avsiktligt...
På releasefesten körde de nån annan film med Fredrik och Filip och lite fler kändisar.
Hela lanseringen handlar ju om att berätta för annonsörerna att nu kan man annonsera mer nischat mot en svensk målgrupp. Precis som när MySpace lanserade sin svenska version förra året. Men det budskapet är förstås inte lika kul att trumpeta ut genom kändisars munnar.
Istället talar man om "svenska sökfunktioner som gör det möjligt för svenskar att hitta de populäraste och mest relevanta videoklippen i Sverige och att enklare kommunicera med svenska och internationella användare"
Sen såg svenska Google en chans att anordna fest också, vilket de inte gjort sen starten. Det var i alla fall vad jag hörde när jag pratade med infochefen igår.
Ja, Jesus vilken tomhet. Om det krävdes denna produktion för att motivera en lanseringsfest så vill man ju spontant starta en insamling åt de anställda. (Kanske sms:a "vi tvingas till metakampanjer" till något fräckt nummer?)
Vet inte vad som är mest underhållande? Tobleronekvinnans nya heta nätstrategi eller resten av paraden "gårdagens nyheter".
Tack för skrattet.
/Patrick
Post a Comment