Friday, October 10, 2008

NEEEEEJ!

Spotify har gått ur beta-versionen och finns nu på riktigt för alla att ta del av, antingen reklamfinansierad eller användarfinansierad. Toppen! Inte. För nu är ungefär hälften av mina spellistor läskigt gråskuggade. Alltså: Musiken har försvunnit. På något helt slumpmässigt sätt är hälften av mina Rufus Wainwrightlåtar och alla med Arcade Fire borta. Band of Horses och Cyndi Lauper verkar fortfarande vara ok.

Jag förstår att det handlar om avtal. Men det är så sorgligt. Och tyvärr så bygger ju hela idén på att musiken ska finnas. Buhu.

Imorgon bitti åker jag till Paris i fyra dagar. Det ska bli roligt. Några av er kanske vet att jag bodde där ett tag. Jag var 20 år och hade roligt varenda sekund.




Vi var på klubbar.


Och fester.


Vårpromenader.


Jamen visst! Det är min bror innan han kom på att han skulle komma hem och bli häftig copywriter!


Min lägenhet låg 6 trappor upp utan hiss. Den var 23 kvadratmeter stor och hade en konstig bäddsoffa. Blir inte mer franskt än så.


Jag träffade Kajsa, till vänster, i våras när jag var på visning av lägenheten jag köpte sen. Vi hade inte setts på tre-fyra år. Jag vet nästan inte vad någon av människorna på de här bilderna gör nu. Men just då var vi världens bästa kompisar.

Åh, nu blev jag sugen på att flytta. Men jag tror att jag kommer hem på tisdag. Vi hörs då och trevlig helg!

12 comments:

Bisonfredrik said...

Tråkigt när låtar försvinner. Men jag antar att du prövat att högerklicka och välja "Replace unavailable tracks" på både enstaka låtar eller hela playlists? Ibland funkar det, ibland kommer bara några av låtarna tillbaka.

Miche said...

Rue Vivienne haha. Vilka roliga minnen. Har ett grymt Paris sug. Kolla om Coeur fou finns kvar! Amuse-toi bien.

Anonymous said...

För oss andra, dödliga reklamare, så är det jätte bra att Spotify har gått ur beta-version. För då får vi också vara med och leka. Jippi.

[Cajate] said...

Oh va trist om det försvinner! Fick nyss min invite till beta-versionen, så jag har inte märkt något. Men får hoppas att det funkar. Antagligen får man väl byta till den "riktiga" versionen i sinom tid. Bra blogg föresten. Ramlade in på den när jag satt och leta efter bloggar där Nextopia/Micael Dahlén uppmärksammats. Ha det gott!
/J.

jon said...

Högerklicka på playlisten och välj "Replace unavailable tracks". För mig kom nästan allting tillbaka.

Peter said...

Jag som precis fick betaversionen...

Reflektion:

Man verkar ha SJUKT mycket semester på Garbergs, Nina, du verkar ju var på semester hela tiden.

så här är dé said...

Hur mycket tid tar det att kludda ihop en kampanj? Produktionsbolagen gör ju ändå nästan allt.

utvald eller fast? said...

Hur kommer det sig att du ibland föredrar att du inte började på Handels? Jag har inte följt din blogg tillräckligt länge för att ta reda på det.

En annan reklamare som har gått på handels har utttryck sig: När slutar ångesten över att man inte "gör det andra"?

Om du skulle göra om någonting från din handelstid vad skulle det vara?

Jack said...

Det första man kan göra är ju att använda replacementfunktionen, därefter kan man leta efter låten "manuellt" (replacement hittar inte allt) . Jag fick tillbaka det mesta på det sättet.

En del har försvunnit men en väldans massa nysläppta skivor från 2007 och 2008 har blivit tillgängliga. Jag är relavtivt ny Spotifyanvändare och måste säga att jag är enormt imponerad. Att Sverige kunnat åstadkomma en sådan super-tjänst hade jag aldrig kunnat tro! hoppas bara att fler signar upp på Spotify nu och börjar dela med sig playlists.. vore trevligt

Nina said...

Utvald: Jag älskade att plugga marknadskommunikation på Handels, alltså de sista två åren. Men de första två tyckte jag var så bedrövliga att jag fortfarande kan ångra att jag började. Jag tänker att jag borde ha kunnat lära mig de där sakerna på nåt mer trevligt sätt. På någon annan skola, till exempel.

Kalle said...

Vänta lite nu... menar du att jag INTE ser häftig ut i pälsmössa och technoglajjor? Syns ju klart och tydligt att det där är en gosse med storslagna AD-ambitioner.

Och så lite on-topic: Tyvärr har jag börjat tvivla lite på Spotify. Jag vet inte hur de skulle lösa reklamfrågan på annat sätt än mitt i låtarna för att behålla samma intäkter, men att störa i musiken tror jag kan få riktiga konsekvenser.

Ta LastFM som har så pass många fördelar gentemot Spotify. Synkning av rekommenderade spelningar direkt till kalendern, riktig rekommendationsfunktion, länkar till iTunes Store, community, artister kan ladda upp egen musik och massa mer. Plus att de har en rejäl användarbas. Allt detta finansieras genom månadskostnader eller google-annonser.

Enda fördelen Spotify har är det iTunesliknande upplägget med valbara låtar, album och spellistor. Vilket inte är en liten fördel, men det är väl bara en tidsfråga innan LastFM:s jurister får igenom det. Då har Spotify riktiga problem. Visst är det billigt att betala 99 kr/mån för Spotify, men gratis är alltid gott och den med bäst gratisfunktion vinner nog. Som du tidigare har sagt: Så länge den olagliga produkten är bättre än den lagliga kommer folk att välja den olagliga.

En gratisfunktion som inte stör det viktiga, musiken, är nog ett måste för att man ska klara sig. Vette tusan om google-annonser räcker till, men det måste ju finnas något sätt.

Välkommen hem!

Nina said...

Nej, jag menade inte att du inte var häftig redan på pälsmössetiden. Det var du ju uppenbarligen.

Och vad gäller Spotify så kan jag ju bara hålla med.