Birgitta Olsson ryter till mot Ryans Airs reklam (som alla vettiga människor). Läs kommentarerna till den här artikeln hos Dagens Media.
Det är människor som arbetar i reklambranschen, antar jag. Det är människor som får betalt av företag för att ge råd i kommunikationsfrågor. Råd som sen exponeras för alla människor ute på stan och i tidningar. Jag finner det så sorgligt.
Man har rätt att tycka att det är ok för ett företag att använda sina unga, lågbetalade anställda som utvikningsmodeller. Men det är inte vettigt att argumentera för den åsikten med att alla andra har "moralpanik". Så är det ju faktiskt inte. Det handlar inte om moralpanik, det handlar om humanism. Eller vanlig medkänsla. Eller inre kompass, eller vad tusan man vill.
De som dessutom hyllar Ryan Air för att de är modiga eller ärliga borde också skämmas. Ryan Air försvarar inte sitt beteende med "vi gillar att provocera". De påstår att de försvarar unga tjejers rätt att ta av sig kläderna. Om så är fallet, varför är det de gamla gubbarna som försvarar kampanjen, medan de unga tjejerna förkastar den?
Det är en retorisk fråga. Jag låter den vara hängande. Däremot fick jag massor av energi till vårt arbete med Guldäggskampanjen.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
ja, men så sitter man där själv och läser igenom alla risiga kommentarer, det tar några minuter. jag måste börja skita mer i vad folk tycker tänker jag och ändrar mig direkt och skrattar högt åt "sluta runka" inlägget.
Post a Comment