Friday, October 24, 2008

Vad i hela friden?

Youtube ska komma till Sverige. Alltså, Youtube finns naturligtvis redan i Sverige. Det är den näst största sajten i Sverige. Men för att berätta att Sveriges näst största sajt nu finns med en .se-adress har Google (Youtubes ägare) gjort en video och lagt upp den på Youtube. Den är... underlig.

Det är underligt att man ska behöva förklara för någon vad Youtube är i en film som visas på Youtube. Om man ser filmen vet man ju redan. Eller? Dessutom kan man ju undra en aning över själva filmidén. Vi ska lansera en häftig grej i Sverige. För det använder vi den kreativa lösningen...(trumvirvel)...kändisar!(fanfar) Och som kändisar använder vi...(trumvirvel)...Mona Salin! (fanfar) PM Nilsson! (fanfar) Ulf Ekberg i Ace of Base!!! (fanfar i tonartshöjning)

Se filmen själv och skratta förbluffat ända fram till lunch.


(via Prankmonkey)

6 comments:

Anjo said...

Jag är chockad. Men, inte på det bra sättet.

Anonymous said...

Hur sjutton kan en så stort företag sänka sitt varumärke genom att inte ens använda en ordentlig kamera eller någorlunda skillad fotograf för att göra en så simpel film. Man kan kanske förstå att det ska se ut som de olika parterna har gjort filmerna själva (vilket de säkert har) men snälla. Det är ett media för rörlig bild och bara för att man redan är känd behöver det inte betyda att man inte behöver tänka på hur man kommunicerar sig :O

Peter said...

Är den verkligen på allvar då?!

Givetvis är det "hemsnickrade" manéret avsiktligt...

Bisonfredrik said...

På releasefesten körde de nån annan film med Fredrik och Filip och lite fler kändisar.

Hela lanseringen handlar ju om att berätta för annonsörerna att nu kan man annonsera mer nischat mot en svensk målgrupp. Precis som när MySpace lanserade sin svenska version förra året. Men det budskapet är förstås inte lika kul att trumpeta ut genom kändisars munnar.

Istället talar man om "svenska sökfunktioner som gör det möjligt för svenskar att hitta de populäraste och mest relevanta videoklippen i Sverige och att enklare kommunicera med svenska och internationella användare"

Sen såg svenska Google en chans att anordna fest också, vilket de inte gjort sen starten. Det var i alla fall vad jag hörde när jag pratade med infochefen igår.

Petit Blog said...

Ja, Jesus vilken tomhet. Om det krävdes denna produktion för att motivera en lanseringsfest så vill man ju spontant starta en insamling åt de anställda. (Kanske sms:a "vi tvingas till metakampanjer" till något fräckt nummer?)

Vet inte vad som är mest underhållande? Tobleronekvinnans nya heta nätstrategi eller resten av paraden "gårdagens nyheter".

Tack för skrattet.
/Patrick

disa said...

太極峽谷,磐石營地,九族文化村,風櫃斗,雅築沙里仙溫泉,蛇窯蟬說,合歡山,嘉南八卦窯,糯米石橋,震災紀念公園,芙蓉瀑布,水鳥保護區,牛耳藝術渡假村,敷榮堂,登瀛書院,木屐蘭溪谷,木生昆蟲館,泰雅渡假村,惠蓀林場,水沙連古道,台一生態教育休閒農場,清境農場,生態農場,豐年靈芝菇,錦吉昆蟲館
奧萬大,埔里酒廠,埔里鯉魚潭,中台禪寺,台灣地理中心碑,九族文化村,玉山國家公園,合歡山,日月潭,田尾公路花園,新百果山,鹿港龍山寺,台灣民俗村,鹿港天后宮,溪頭森林,廬山溫泉,草嶺風景區,劍湖山世界,北港朝天宮,三條崙海水浴場,夏威夷,池南森林遊樂區,鯉魚潭,太魯閣,秀姑巒溪,長春祠,大佛風景區,東勢林場,古奇峰,五指山風景區,海水浴場,六福村,秀姑巒溪,石梯坪,磯崎灣,掃叭石柱,七星潭,小叮噹科學園區,大聖渡假,三義木雕博物館,谷關風景區,武陵農場,大坑風景區,亞哥花園,崎頂海水浴場