Friday, October 17, 2008

Ett mycket anstädigt förslag.

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om gårdagens Roygala, men LinusResumé hann före. Var fan är alla tjejerna? Det blev inte direkt mindre tragiskt när Folksams film Styrelsen dök upp på skärmen som nominerad.



Det är en väldigt bra film. En av mina favoriter faktiskt. Men det skulle ju kännas en smula bättre om den inte inramades av precis det den driver med. Människorna som stod på scenen (förutom konferenciern Soffipropp i kortkort kjol och knästrumpor, brrr) hade inte kostym. Men summan blir densamma, så att säga.

Om man tror att det är annorlunda på reklambyråerna eller att det är på väg att ändras bland de yngre kan man titta på den här bilden från Reklamjakten.



Sju lag à tre-fyra personer lyckas skramla fram fyra tjejer. Fyra av lagen hade ingen tjej.

Jag har skrivit om det här en miljon gånger förut. Men som Linus uttryckte det angående homofobi-frågan: Jag orkar tjata precis hur länge som helst. Några förslag på hur vi ska ändra på det här skämmiga tillståndet i branschen:

1. Alla som har någon form av ledningsgrupps- eller styrelseposition på en reklambyrå gör till sitt nyårslöfte 2009 att ta in minst en kvinna i gruppen. Och inget tjat om att det inte finns några kvinnor. Det sitter fruktansvärt kompetenta produktionsledare på de flesta byråer och de är kvinnor. Förutom då att det nästan alltid finns kvinnliga kreatörer, planners eller projektledare, men de har inget att säga till om. Om ingen kvinna vill vara med, då är det ledningsgruppen det är fel på och inte kvinnorna. Då får ni helt enkelt förändra er så att de komptenta människor ni behöver vill vara med.

2. Mitt nyårslöfte (och jag hoppas att andra kvinnor vill dela det med mig) blir i gengäld att jag vid utgången av nästa år och för all framtid kommer att jobba på en byrå som har minst en kvinna (inom fem år 50%) i ledningsgruppen. Annars säger jag upp mig.

3. De kvinnor som finns i branschen tar sitt ansvar för att synas och höras så mycket de bara kan. Jag vet att det inte är fint att vilja synas. Men det handlar inte om en själv faktiskt, det handlar om att de yngre tjejer som funderar på reklambranschen ska känna att det är ett möjligt alternativ. Man får ta skiten (för den kommer, det har jag ju själv fått uppleva) och tänka på det större syftet.

4. Skolorna och universiteten och byråer som anställer nyexade jobbar aktivt med att blanda upp arbetsgrupper så att det blir både tjejer och killar i dem.

Det var det, lite på en höft. Jag tror inte att den skeva fördelningen handlar om illvilja eller medveten diskiminering. Jag tror bara att man gör som man alltid har gjort. Och gör man det så blir aldrig något bättre.

Trevlig helg på er!

7 comments:

sådet så said...

Du måste tänka igenom vad du skriver, eller ska man läsa dina löften som ironiska krumbukter? Om du säger upp dig finns det ju ännu färre kvinnor.

David O skulle på egen hand kunna återupprätta reklamarnas rykte. Har aldrig mött en sådan reklamtyp, det enda de jag träffat är intresserade av att bo på rätt ställe, i rätt lägenhet och klä sig i rättaste kläderna på sin 30 000/mån lön. Jävligt fyrkantiga människor.

Anonymous said...

Folksamfilmen är bra. Hoppas bara att de lever upp till den själva nuförtiden.
För sådär fjorton år sen pitchade vi på Folksam. Marknadschefen var hona. Efter lunch skulle vi ha presentation för styrelsen, som efter allt att döma hade haft en bättre lunch. Runt det stora bordet i tung ek satt tio-tolv hannar, inte en kvinna. De hälsade knappt Marknadschefen, som fick sitta på en stol längs väggen.

(tvungen att kolla hur det är i koncernledningen idag)

så här är det: Idag består koncernledningen av 9 hannar och två honor.

Starkt jobbat på fjorton år, not.

per uncle

johan said...

Hur ser det ut i reklamklasserna då? Är det färre tjejer i dem, eller faller de bort senare pga någon sorts sortering?

På t ex juristprogrammen är det mer kvinnor än män, men det är ändå väldigt få kvinnor som blir advokater till slut. Så ser det ut inom hela univertsitesvärlden med professorer och liknande. Där är ju något uppenbarligen fel.

Men om det är fler killar än tjejer som läser reklam så är det ju inte så konstigt att det ser ut så på byråerna.

I min klass är 2/3 killar.

Kalle said...

Sådet så: Det Nina menar är nog att byta byrå, inte sluta arbeta och bli hemmafru.

Det Johan säger är intressant. Nu vet jag inte om vi pratar om samma klass men i min reklamklass är 2/3 killar. Visst skulle man kunna säga att man ska ta in 50/50, men då blir det läskigt likt kvotering. Sen blir det inte lättare av att alla säger "teama ihop med en tjej så blir det mycket lättare att få jobb".

Jag tror att problemet ligger ännu tidigare. Hur ser det ut bland alla som söker till skolorna? Är många fler killar och hur komemr det sig i så fall?

Ang. ledningsgrupperna finns inte mycket att tillägga. Bra rutet.

Leon said...

Vore intressant att få höra hur kvinnor i reklambranschen och på reklamskolorna ser på saken.

Peter said...

Anekdot från uppropet till juristlinjen på SU:

"Och till alla tjejer vill jag säga välkomna till Sveriges längsta utbildning för blivande hemmafruar."

Peter said...

Vill inte vara petimeter, men korrläs rubriken... :)