Häromdagen kom filmen Wassup 2008. Den blev en megahit.
Resumé skrev om det såklart. Med vinkeln "Reklamkuppen Budweiser inte kan stoppa". Nu framgår det inte riktigt i artikeln om Budweiser verkligen vill stoppa filmen, eller om det är något Resumés reporter tror att de vill. Vi känner igen resonemanget från världshistoriens kanske första riktiga megaviral, Diet Coke and Methos.
(vet inte vilken som var originalet, de har miljontals viewings allihop!)
Där var det Coca Cola som var i farten och ville ha bort filmerna.
Jag har bara en stilla undring: Varför skulle man vilja det? Ge mig en enda anledning till att det skulle vara dåligt för Budweiser att deras åtta år gamla reklam kommer i luften igen? Wassup var en succé. Nu blir det det igen. Helt gratis. Det ultimata beviset på att reklamen har slutat vara reklam och blivit populärkultur som människor vill ta del av. Dessutom: Man kan ju tänka sig att de som gillar Budweisers faktiskt gillar Obama också. Och då blir det ännu bättre. Som en slags oväntad sponsringsaktivitet.
Men huvudfrågan är ju egentligen en annan: Varför har vissa företag fått för sig att de kan (och vill) kontrollera hur deras varumärke uppfattas? Såna försök är ju dömda att misslyckas. Häng på istället! Billigare, roligare, effektivare. Vad mer kan man önska sig av en varumärkesstrategi?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment