Thursday, October 9, 2008

Gordon Ramseys Kitchen Nightmares



I gårdagens pappersversion av Dagens Media fanns ett av årets klokaste citat. Det kom från Morgens Grathwohl, en 41 årig restaurangägare från Katrineholm. Morgens kommenterade en reklamkampanj såhär:

"Med tanke på vad reklamen måste ha kostat så hade de kunnat investera i något roligare"

Vilket på ett elegant sätt sammanfattar en modern, men ack så ovanlig, reklamsyn. Mer sånt!

På tal om det så kommenterar gäster hemma hos mig ofta min "Reklam, nej tack!"-skylt på dörren. Om jag inte missminner mig skrev nån av tidningarna en sån artikel om Pia Grahn för ett tag sen, för hon hade också en sån skylt. Det ansågs liksom lite konstigt när man är VD för Reklamförbundet. Men jag tycker nog inte att det är det. Jag menar, förväntar man sig att man bara för att man är kock ska gilla alla sorters mat? Tycker man att en kläddesigner måste köpa och ha på sig ALLA kläder? Måste någon som jobbar med reklam gillar oadresserad DR? Nej, det måste man nog faktisk inte.

Och nästa vecka smäller det. Då är det vårt program i Reklamjakten. Att titta på trailern var fruktansvärt. Jag både låter dum och ser dum ut. Plus att jag hade en sådan black-out under de där dagarna att jag inte minns alls vad jag sa. Antar att jag som vanligt lyckades med några hat-attacker mot Handels. Så charmigt.

Men det spännande är: Vad hände med Storåkers? Jag fick information om att vårt program skulle vara sist. Har de tvingat Resumé att inte sända deras program? Eller är de efter oss? Jag håller andan. I en vecka.

10 comments:

Anonymous said...

Lycka till. Det ska bli intressant att se vad ni kommer att presentera. Abby Norm gjorde enligt mig ett grymt jobb. Blev glad som imponerad över deras lösning.

Om reklamkjakten said...

Du låter bara som den där otroligt smarta tjejen i gymnasiet, hon som alltid fick bäst betyg. Din röst är full av naturlig pondus och din intellektuella förmåga låter nästan lika hög som min. (Om du auktionerar ut en dejt kan din kille få följa med, bara han är tyst.)

Kollade Abby Norm -- men du kanske inte får kommentera? TYcker att uppdraget var att få fler att lägga upp sina CV:n på Manpower, men att AN:s idé mer handlade om att tala om att Manpower har arbetare lite överallt. Var det inte mer bygga varumärke än ragga fler klienter över deras koncept?

Anonymous said...

Jag förstår vad du menar. Det jag menar är att all reklam ska vara varumärkesbyggande, då är den bra. En bra kampanj kan få Manpowers CV-databas att öka, visst. Men Ad hoc-lösningar som endast följer brief för att "ragga fler kunder" glöms bort fortare än Usain Bolt. Så om du tycker att varumärkesbyggande inte är lika med att ragga fler kunder, även om det är långsiktigt, kan du avgå (eller åtminstone kräva tillbaka dina studiepengar.) Tyvärr.

Peter said...

Ni har båda rätt och båda fel.

Manpower kanske gör massor av saker som är varumärkesbyggande. Om de just nu har avsatt en viss budget för att uppnå ett visst mätbart mål, så är det ju respektlöst att inte acceptera det. Man kan alltid föra en dialog om briefen verkligen är ute efter rätt saker, men arbetsgruppen sitter ju aldrig med hela bilden på samma sätt som köparen gör.

För mig som kommunikationsstrateg tycker jag ju så klart att allt ska vara varumärkesbyggande, det är ju så man vill att det ska vara "i den bästa av världar", men det finns en verklighet också med volymkrav, budgetmål etc - som konsult har man lyxen att inte behöva ta konsekvenserna av dessa, men man ska likväl respektera dem som får göra det.

Nina:

Utveckla gärna att det är en modernare syn på reklam att den ska vara rolig? Finns ett egenvärde i det? Är det en utveckling? Du lägger fram det som en sanning eller självklarhet, därför jag undrar vad som ligger bakom (advertainment?)

Nina said...

Peter: Han sa inte att reklamen skulle vara rolig, ha sa att de skulle göra något roligt för pengarna istället. Och det är modernt och viktigt att relatera alla reklaminvesteringar till vad man skulle kunna göra för pengarna istället, tycker jag. Och det är plannerns uppgift, som ansvarig för effektiviteten i kommunikationen, att tänka på det. Det var det jag menade.

Anonymous said...

Dom är med, ordningen är ändrad av praktiska skäl. Ingen stor sak egentligen.

Peter said...

Nina:

DET håller jag med dig om. Däremot förstår jag inte var det MODERNA i det synsättet ligger, de som på riktigt varit kanaloberoende har ju alltid resonerat så. Är mest nyfiken på vad du har för perspektiv och vad du relaterar till när du väljer att kalla det "modernt". (jag muckar inte, vilket alltid blir tolkningen, jag är uppriktigt nyfiken)

Samtidigt skulle jag vilja se den planner som säger "Tack, vi skulle kunna göra en massa helt ok reklam för era 17 miljoner, men jag tror ni ska lägga pengarna på att köpa in en ny såg i stället och ta personalen på en resa till Bahamas, så tack, men vi står nog över den budgeten".

Och egentligen är det väl upp till köparen att avgöra var han vill lägga sin budget, visst finns en del kompetent folk i reklambranschen, samtidigt som det är få branscher där så många kan tjäna så mycket med så lite utbildning. Bara för att man kan göra fina anonser eller underhållande reklamfilmer kanske man inte vet hur ett industriföretag bäst allokerar sina resurser. Jag vet att jag är raljant nu (och med min status här blir jag väl kölhalad nu, särskilt som det uppenbarligen finns "fans" även här, inte bara på Niotillfem), men tendensen finns i reklambranschen att man ska ta allt större roll och större del av kakan, där man plötsligt ska vara managementkonsult, oraganisationsutvecklare, livscoacher och Jesus själv.

Och till det har jag bara en sak att tillägga:

Gör managementkonsulter bra reklam?

Trevlig helg!

Per T said...

Jag ska inte lägga ord i Ninas mun, men "modernt" uppfattade jag i betydelsen "inne, det nya svarta". Alltså att åsikten att "något roligare" vore en bättre investering än reklam.

Hur som, även om du pratar direkt med Nina, Peter, tänkte jag lägga mig i debatten (eftersom detta ska vara ett socialt medium).

"Gör managementkonsulter bra reklam?"
Ja, en del gör nog det. En del managementkonsulter gör nog förbannat mycket bättre reklam än en del reklamare, om de bara fick chansen. Men be inte om konkreta exempel.

"så lite utbildning": så lite formell utbildning. Kunskap är inte detsamma som institutionaliserad utbildning. Är du över 30 vet du det, om inte förr. De viktigaste kunskaperna för att lyckas med reklam får du snarare genom att aktivt ta del i samhället du lever i, än genom att gå en kurs. Lovar.

Själv tror jag på ett breddat ansvar för reklam, design och andra kommunikationskonsulter, eftersom kommunikation tillhör väldigt många företags kärnverksamhet idag, oavsett de vet det eller ej. Vilket leder till att det är skit samma om du har en stark grafisk profil, om dina anställda baktalar företaget i bloggar och forum, eller cheferna är sexister och kvinnochauvinister, tex.
För att lyckas med varumärkesbygget som ska grunda för och stärkas av reklamen, måste du först putsa företaget. Därför behöver komm. konsulterna involveras tidigare och på fler områden.
Sedan är det knappas your usual creative som ska stå för managementinsikterna, där behöver kompetensen säkert tillföras.

Och just det där, plannern eller vem det nu är som säger "nej tack" till 17 Mkr, är vad en bra reklam / kommunikationsbyrå gör. Precis som att den rekommenderar web och pr om det är rätt, trots att kompetensen kanske inte finns på byrån. För rekommendationen borde byrån sedermera få betalt, men det är en annan sak.

Peter said...

Per T:

Jag håller med dig... i den bästa av världar kanske det är så...

Det jag menade var att reklambranschen delvis varit en lycksökarbransch, därdet rymts alla möjliga egon, varav många varit där snarare för att de gillar reklambranschen än för att de gör bra reklam.

När det gäller "livets utbildning" så ser vi ju tyvärr en motsatt utveckling. "Stjärnorna" är de unga som man rycker direkt från Berghs, medan en copy förr var en beläst person, ofta med en bred bakgrund, för att ta ett exempel. Branschen blir ju snarare mer institutionsstyrd än tvärtom. Byråerna vill ha Berghs-studenter, för att de är drillade i hur en byrå fungerar och hur rutinerna ser ut när man jobbar med reklam. Det är betydlig knepare att tämja en konstnärlig Beckmans-student, för att generalisera, eller för den delen en 35-åring som har ett betydligt bredare kunnande och inte är insnöad på att bli "en reklamare", men gärna vill bidra med sina kunskaper till att göra bättre reklam.

Om reklambyråer var mer generella kommunikationsrådgivare så skulle jag hålla med dig om att man kan ta bredare grepp, men om det är så enkelt att vara reklamare eller managementkonsult så att det räcker sig att hävda kunskapen för att leverera den, då är båda branscherna extremt överbetalda, om kompetensen inte är mer säregen eller substansiell än så.

Skulle du vilja ha en anställd på din byrå som säger nej till en 17-miljonersbudget? Betalar inte du för någon som helst lojalitet?

Utifrån ditt resonemang är det relevant att ifrågasätta den traditionella reklambyrån, särskilt de små och medelstora, och där tycker jag du har rätt. Varför ska det finnas "reklambyråer"?

btw så är jag över 30...

Per T said...

Peter:

Det är en rätt mörk bild av branschen du tecknar. Kanske stämmer den: det är jag väl i så fall på väg att upptäcka.

Angående "livets utbildning" ser jag egentligen inte någon motsats i att vara ung och ha många olika erfarenheter. Däremot är det väl mycket som du säger att reklam- och designstudenterna är hett villebråd. Jämför du antalet utexade med antalet anställda lär det dock visa sig att väldigt många inte gått någon av de traditionella skolorna (även om de säkert har utbildning, kanske även ämnesspecifik).
Jag har ett direkt vittnesmål från en sökande som fick höra att dennes idéer / uttryck var "osvenska" om än bra, men rekommendationen var att söka en utländsk utbildning. Vilket gjordes, numera jobbar personen på en av världens mest kända byråer.
Om detta är ett undantag och skolorna gör ett bra urval, finns det ju all anledning att anställa folk därifrån.

Jag tror inte att det är enkelt att vara reklamare, designer eller managementkonsult: jag förstår inte riktigt ditt resonemang här.
Jag tror helt enkelt att kommunikationskonsulterna behöver bredda sin produktportfölj i framtiden för att kunna göra ett bra jobb. Tror inte du det?

Jag har ingen byrå och kommer inte att ha det i framtiden heller, så det är en hypotetisk fråga. Är det totalt främmande för Sveriges byråer att tacka nej till ett jobb de inte klarar pga en stor budget, har branschen problem.