Thursday, October 2, 2008

Jag har gjort reklam 4.

Treo är ett uråldrigt Garbergskonto. Att byta arbetsgrupp och starta om helt och hållet är bra och kul ibland. Och vansinnigt svårt. Förutom att man ska övertyga konsumenter och kunden så har man en hel del interna intressenter att få på sin sida. Jag är rädd att jag snart går under epitetet konceptslaktaren. Men hur som helst.

Problemet: Treo är nr 2 på marknaden för huvudvärk, men man tappar i yngre målgrupper. De föredrar Alvedon och Ipren. Så hur får vi människor någonstans mellan 20 och 40 att tycka att Treo är något för dem, och inte för deras pappa?

Insikt: Treo är inte, och ska inte vara, en sjukdomsmedicin. Det är en quick-fix vid huvudvärk. Och som sådan är våra konkurrenter verkligen inte bara Ipren och Alvedon, det är kaffe, coca-cola, mineralvatten eller att lägga sig ner i ett mörkt rum. Därför: Tänk läsk snarare än medicin. Och ta det lååååååångt ifrån den gubbiga positionen.

Lösning: Jag borde kanske inte favorisera. Men jag kan inte låta bli. För att resan var så lång. För att vi slogs så mycket. Och för att jag tror att om någonting gör jobbet för Treo, så är det det här:

7 comments:

Anonymous said...

Jag tror att ni dessvärre har en väldigt lång väg att gå.

Tänkte just snabbgoogla "treo" för att kolla upp den aktiva ingrediensen men upptäckte någon sekund för sent att jag av någon anledning sökte på "ipren".

Anonymous said...

Jag har väldigt svårt att se på vilket sätt små tecknade figurer ska få mig som 32-åring att välja Treo, men men, vi får väl se. Är jag målgruppen så känner jag i alla fall att filmen inte är för mig.

Söta små figurer, men tyvärr - kan inte se poängen.

Helt klart är att man i sann följa John-anda kör "gamla-bio-reklam-stilen"... Är det nästa karbonpapper efter Roy Andersson-estetiken och alla 60- och 70-talsmöblemang vi fått dras med nu i några år.

Anonymous said...

Men oj. Jag hade förväntat mig bli bortblåst. Men inte alls.

Hur tänkte du här? Att han springer in på toa och väljer svärfars treo? Hur ska det få mig att tro att treo är för mig (som är 25)?

Anonymous said...

Är tyvärr inne på e´s linje. Treo hemma hos skäggig gubbe känns inte helt 100 om du vill hitta dit du beskriver. Sen tror jag musiken inte hjälpte till. Voice over kändes också lite som min farbror, om jag haft någon. Fasen också ... På´t igen bara.

Anonymous said...

Nina, med tanke på den mindre folkstorm som inträffade efter ditt senare inlägg om bloggkommentarer har jag inte kunnat släppa Treo-filmen. Jag vet inte om du läser detta med tanke på att det är skrivet så sent i efterhand, men jag ville hur som helst skriva av mig och försöka sammanfatta mina kommentarer på ett kanske bättre sätt än tidigare. Förhoppningsvis mer insiktsfullt än tidigare, vilket du efterfrågat (trots att klockan är 20.30 och jag borde börja med tvätten).

Jag tycker ni har gjort en särskiljande film, men utan särskiljande argument. Låt mig exemplifiera:

Tidigare käkade jag alltid Alvedon. 2 tabletter, rakt ner i kistan. För några år sedan bytte jag till Ipren, då jag hört/läst/fått info om att
1) den är skonsammare mot magen
2) en tabellet räcker, dvs jag slipper ta 2 tabletter

2 särskiljande argument, som jag alltså saknar i Treos film. Varför skall jag, 37-årig Ipren-ätare, byta till Treo? Det svaret har jag spontant inte hittat. På plussidan ligger dock att filmen sticker ut och det troligtvis bidrar till att ni kan nå uppsatta mål (gör ni förresten någon typ av uppföljning, vore spännande att få ta del av?)

Sen håller jag delvis med dig om att vår bransch nog överanalyserar reklam och därför inte är allt för representativa. Men ovan tankar har jag hämtat mer ur verkliga livet, som en del av målgruppen.

Så, nu kan jag ta hand om tvätten.

Anonymous said...

Jag tycker att filmerna är ganska hyggliga, faktiskt. Lite småtrivsamt kukl, sådaär. Ända till VO:n kommer. Då blir de bara tråkiga.

Synd.

deeped said...

Bra grundidé: men produktionen kommer inte ända fram.