Försäkringskassan är min största, svåraste och kanske roligaste kund. Vi gör mycket grejer som inte syns utåt (som USB-tanden jag visade här, till exempel), men så i våras bestämde regeringen att vi skulle slå på stora trumman för att informera Sverige om regeländringarna i sjukförsäkringen.
Hur gör man reklam för en förändring som många verkligen ogillar? Hur gör man det mitt i en pågående debatt? Hur gör man det när Försäkringskassan som organisation dras med enorma problem och blir utskällda i media mer eller mindre dagligen? Hur får man på ett respektfullt sätt ut den här informationen till sjuka människor vars hela existens till stor del beror på hur reglerna utformas? Och samtidigt förklarar att Försäkringskassan inte fattar besluten, men måste verkställa dem? Det var några av frågorna vi försökte lösa. Såhär blev det.
Insikt: Det värsta som finns är att känna att något obehagligt är på gång, men att inte riktigt veta vad som händer. Det skapar ofta mer oro än förändringen i sig.
Lösning:
1. Vi tog fram en tjänst där man kan skräddarsy informationen för att få veta vad som gäller för just mig eller min anhöriga. Titta på den här.
2. Vi gjorde reklam för tjänsten.
Print, banners och utomhus kommer igång de närmsta dagarna. Nu, vad gillar ni det här då?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
15 comments:
Spontant känns den sympatisk och förtroendeingivande i tilltalet. Tycker om att ni talar om att en del tycker det blir sämre, andra att det blir bättre.
Lite ödesmättat dock.
Men första intryck är att det ser bra ut!
Sjukt snygga och smarta reklamfiler. Bravo!
Vems är rösten? Den är jättefin.
håkan:
håller med, till skillnad från Dumle så riktigt bra voice over.
Vi skiljer fakta från åsikter.
Det låter inte bra. Ofta när det gäller FK så handlar det om att tolka regler, då blir det FK:s åsikt, men det är den som gäller.
Håller med om untergangsstämningen. Inte kul alls.
Snyggt jobbat! Själv tycker jag att "vi skiljer fakta från åsikter" låter riktigt bra, förtroendeingivande.
Det här är första filmen jag kan komma på då jag gillar korta versionen bättre än den långa. Snabbare och mer straight to the point, utan att tappa (det debatterade) budskapet.
Vi skiljer lösa rykten från sanningen.
Den tycker jag är tydligare, plus så markeras att det handlar om lösa rykten.
Sedan skulle det kunna vara en payoff där FK:s uppdrag definieras utifrån nya uppgiften.
Nina du har återigen sålt dig till satan -- två gånger på en vecka!
Glad speakerröst, det blir lättare komma tillbaka. Sure, obefintlig och dålig rehabilitering. Trampa på de svaga och sjuka! Läskigt, läskigt...
Kalle: Det tyckte de unga i testgruppen också! De äldre tilltalas däremot mer av den längre som är lite lugnare. Det var inte alls meningen, men det är ju en positiv bi-effekt.
Pär: Om du uppfattar det så har vi verkligen misslyckats. Försäkringskassan tycker inte alls att det blir lättare att ta sig tillbaka (och absolut inte att man ska trampa på de sjuka!), de tycker just ingenting men de vet vilka regler som gäller. Det är hela poängen. Jag hoppas att det går fram när du tittar på filmen igen.
Och det här med att sälja sig till satan... Jag är 24 år. Jag har jobbat i ett år och är anställd. Jag vet inte hur du jobbar, men jag kan inte välja vilka kunder jag ska jobba med. Man får ta det som det är och göra det bästa av det, utan att ljuga och luras. Och det tycker jag inte att vi gör här, eller i Fortum-fallet.
Vi följer bara order. Tyvärr är det inte så lätt, FK tolkar också. FK:s organisation är rätt dålig, nu ska regeringen styra upp det hela med en myndighet med rätt att se till att FK gör som den ska. DEt är fånigt att tro att FK bara följer order. Kvinnan med cancer som skulle tvingas börja jobba, men sen slapp när media tog upp det, är ett exempel på när FK går längre än tvunget.
Jag tycker ni luras i FK fallet.Du skriver och ni utmålar FK som enbart en organisation som följer order (Gefuhlen der order).
Sannolikt tycker, ditt or, inte FK att man ska trampa på sjuka, men det bli konsekvensen. Effekten är det intressanta, inte intentionen. FK tycker ingentig, kanske är det det obehagliga, de borde tycka att de ska göra ett korrekt jobb. Om organisationen inte tycker något blir det upp till varje handläggare att ha åsikter. Nina, jag har tyckt du var smart, men jag måste nog tänka om...
Snyggt!
Jag gillar speakerrösten oxå.
Jag bara måste få vädra en observation. Såg just Folksam-reklamen och det är bleeding obvious:
Telenor+Manpower=Folksam
Nina, kan du inte ta alla tre och lägga upp i ett inlägg - det vore kul att se dem sida vid sida. Folksam snackar kroppsspråk och bettende och avrundar med en fråga om villkor på arbetsmarknaden - skitkul ju.... :)
Just i det här fallet tycker jag det blir så otroligt tydligt att man kanske ska undvika reklam och stora medieköp när produkten/tjänsten man försöker marknadsföra har så otroligt stora brister.
Blev pappa för en månad sedan, och hade det inte varit för det skulle jag nog inte brytt mig det allra minsta. Är egenföretagare och har inte behövt vara i kontakt med FS sedan 93, men nu blir det så smärtsamt tydligt att de skulle behöva allt annat än reklam för att lösa sina problem.
Brukar man inte säga att det inte finns något som sänker en dålig produkt så effektivt som bra reklam? Här blir det rätt sant.
Det blir lätt att prata om äpplen och päron, eller att allt har olika budget som man inte bara kan flytta runt, men i det här fallet skulle de verkligen behöva lägga pengarna de har betalat er på att få de bakomliggande systemen att fungera först, innan de slår på stora trumman och börjar köpa reklam.
Jag tycker nog det här sticker lite i ögonen, reklamfilmer på tv om rättvisa och sånt (trodde faktiskt det var Socialdemokraterna som startat valkampanjen tidigt först) när de ligger så efter med att hantera de "kunder" de har och kunna ge en vettig kundvård.
Ska kolla länken och se om det kan få mig på andra tankar, men kunde de inte börjat med att göra deras allmäna webb med alla funktioner användbara först, innan de satsar på kampanjsajter?
Mycket gnäll på en gång, men har man varit i kontakt med FS känns tyvärr den här satsningen väldigt falsk. Om än snygg.
Stefan:
Som blivande pappa kan jag instämma i att det finns betydligt större problem än de kommunikativa hos FS.
Föräldrapenningen är t ex ett helt sjukt sönderreformerat obegripligt och ologiskt system.
Man måste gå kurs för att över huvud taget ha en aning om vad man har rätt till och hur man får ut det och alla undantag och villkor är så många att det inte finns något "normalläge".
Jag bortsåg dock från detta då jag kommenterade filmen som sådan. Jag tycker den är bra, även om domedagskänslan kanske var lite onödigt deprimerande.
Stefan Tell och pär och såna: som reklamare har man en enda prio - att skapa bästa möjliga reklam för sin kund. Måhända att sälja sig till Satan men på något annat sätt är det inte möjligt. Att börja dividera om FK faktiskt lyckas eller inte och säga att det är reklambyråns ansvar, eller i det här fallet - plannerns - är löjligt. Å andra sidan är det roligt att ni tror att vi har sån makt över våra kunder :D
Post a Comment