Monday, October 6, 2008

Ett mycket argt inlägg. Och det är dig jag är arg på.

Leon totalsågar vår Fortum-kampanj och tycker att vi borde ha gjort som SJ istället. Det är såklart tråkigt att höra. Men jag har egentligen bara en kommmentar till det: Bara för att man pratar betyder det inte att någon lyssnar. SJs text är superlogisk enligt PR-konsulternas balettmetod: erkänn felet, förklara bakgrunden och förklara vad man har gjort för att rätta till det. 1,2,3. 1,2,3. Problemet är bara att jag misstänker att ingen läser den där texten. Varför skulle man? Frukost ska ätas, barn ska lämnas, jobb ska göras. Vad SJs VD tycker ligger rätt långt ner på prioriteringslistan.

Och så till en helt annan grej: Det fascinerar mig hur kommentarerna på den här bloggen sjunker så påtagligt i nivå så fort det finns faktiskt reklam i inlägget. På samma blogg där det förs diskussioner om framtidens reklam och ansvar och mening kommenteras en Treo-film med exempelvis "Hur tänkte du här? Att han springer in på toa och väljer svärfars treo? Hur ska det få mig att tro att treo är för mig (som är 25)?" Mer knasrationellt än så blir det knappt ens i en riktigt illa skött fokusgrupp. Jag vet inte ens hur jag ska bemöta det. På allvar.

Titta hellre på kommentarerna på Sandras blogg, där 45.000 personer ur målgruppen har tittat på filmen. Och se, man tycker om den. Vilket såklart är hela poängen. Planning handlar inte om att teoretisera och rationalisera, det handlar om att operationalisera strategier och insikt. Göra dem användbara. Det finns inget mer meningslöst än en insikt som inte används.

Antingen är det så att fyra arbetsgrupper på en reklambyrå med rätt så gott rykte faktiskt har misslyckats kapitalt med sina kampanjer. Allt är skit, från insikter till VOs till casting och idéerna i allmänhet. I såna fall ska jag naturligtvis säga upp mig på dagen och börja jobba med något helt annat. Framförallt borde ingen läsa min blogg, eftersom mina tankar är helt ointressanta om jag inte kan leverera på dem. Eller så är det så att den här bloggen uppmanar till ett överteoretiserande som varken gör mig eller någon annan varken glad eller smartare. Och i såna fall ska denna blogg läggas ner.

Så. I väntan på att komma fram till det tar jag en bloggpaus. Och så ber jag dig som läser, framförallt om du inte brukar kommentera, om din åsikt: Ska jag sluta jobba med reklam eller ska jag sluta blogga? Eller ska jag fortsätta med båda, och hur ska jag i såna fall förändra bloggen så att diskussionen hamnar på en någorlunda vettig nivå?

Ser fram emot att höra vad du tycker!

37 comments:

Anonymous said...

Hej Nina, du ska absolut inte sluta blogga. Dina texter om dig själv, reklam, ditt arbete allt däremellan är ärliga, välskrivna och framför allt intressanta. Din blogg är alltid läsvärd.

Hur kan man styra den efterföljande diskussionen? Det tror jag inte går. Ignorera skiten bara är mitt enkla men tråkiga råd. Det kanske är lättare sagt än gjort, men det är inte du som ska ändra dig!

Anonymous said...

Hej Nina.
Jag kan inte låta bli att skriva en snabb kommentar till ditt inlägg, speciellt som jag var en av dem som kommenterade Treo-reklamen (och inte var helt positiv).

Det är inte bra att kommentarer gör dig arg, men å andra sidan så uppfattade jag tidigare blogginlägg som att du ville ha kommentarer. Och för min del så tycker jag det jag skrev (jag ingår f.ö också i målgruppen).

Samtidigt, utifrån vad du skriver om uppehåll i bloggande och att sluta jobba med reklam, så måste jag även påpeka följande: det finns en blogg jag följer och det är din. Du har spännande tankar och årsikter om reklam, och uppenbart så engagerar det folk.

Därmed hoppas jag uppehållet blir kort.

Anonymous said...

Sandra skulle kunna göra vad som helst och hennes besökare skulle älska det. Hon har en sekt.

Leon är inte ensam. Alla tycker Fortum och Försäkringskassan är dåliga. Men det har kanske mer med dem män med filmerna att göra.

Vi läser din blogg för att du är klok, planning är ett intellektuellt ämne och du är sympatisk. Med sympatisk kommer känslig, tack och lov.

I dessa två fall tycker jag att det är kreatörernas fel, de ska kunna ha riktlinjer men ändå göra något bra.

Anonymous said...

Du skall fortsätta med båda. Bloggkomentarer får du ta med en nypa salt. Kör på!

frebro said...

Folk får tycka vad dom vill om ert arbete på byrån; jag gillar att du är öppen för kritik men att du inte tar vilken skit som helst. Jag har följt dig sedan Reklamchock och gillar att höra dina åsikter och tankar. Troll kommer alltid finnas på nätet, sluta inte blogga för det! Ta till dig av bra kritik, bit tillbaka på obefogade kommentarer och ignorera rena dumheter tycker jag.

Det skulle bli ganska tomt i min läsare om du försvann!

Anton said...

Jag tycker att du ska vara tacksam för de kommentarer du får och för att de inte är lyriska över vad du arbetar med.

(Men kom ihåg att du nog kan provocera fram negativa outliers i åsiktsskalan.)

Någon nämnde att Sandra har en sekt, och det kan nog stämma det också, vad gäller att hennes sida handlar om en gemensam ideologi, medan din till viss del handlar om idé och kritik. jag läser båda med behållning, även om jag hittills (om än sparsmakat) bara kommenterat på din.

Jag tycker de reklamer jag sett komma ut från Garbergs är bra. Jag gillar försäkringskassan och tycker att Fortum är bra, speciellt eftersom det äntligen var någon som snodde min idé om våggeneratorer!

Anonymous said...

hej nina. Jag vill en enda sak: att bli planner. En idé föddes i mitt huvud under en introkurs på Berghs i våras och har nu blommat ut. Fick för mig att söka på bloggar ang planning och hittade hit. Jag läser här varje dag och även om jag inte kan ett skit om planning (ännu!) så tar jag till mig det som skrivs här och känner mig entusiastisk inför framtiden.

sluta inte blogga. snälla?

Nina said...

qp: Jag vill ha kommentarer om reklamen, absolut! Jag undrar bara varför kommentarerna om filmerna jag la upp är så mycket simplare än kommentarerna brukar vara när vi diskuterar den teoretiska aspekten av reklam. Jag skulle önska att kritiken kring utförandet var lika initierad och smart.

Not a planner och Anton: Självklart är jag medveten om att Sandras läsare ser upp till henne och gillar det hon gör. Men om ni följer bloggen kanske ni vet vilket ramaskri det brukar bli när hon gör något de inte gillar (som när hon la upp en filmsnutt där det hördes att hon pratar stockholmska). Tycka vad man vill om det, men det gör inte läsarnas reaktioner mindre äkta.

Jag tycker att man automatiskt är diskvalificerad ur målgruppen om man jobbar med reklam. Man tycker så konstigt då. Den professionella åsikten är intressant, men man kan aldrig säga "den tilltalar/tilltalar inte mig, och jag är ju i målgruppen, så därför funkar den/funkar den inte". Man tar aldrig av sig jobbglasögonen, är min erfarenhet.

Så, efter denna lång harang: Jag blir mer överygad när Sandras läsare säger att fåglarna är gulliga än när någon här säger att jag tänker fel för att killen är hemma hos sin svärfar.

Anonymous said...

Nina,
Stå på Dig, blogga på, jobba på och justera allteftersom. Det här är ju inte Ditt enda sista jobb. Kanske Du är entusiastisk snart igen och stimulerad av motstånd och hinder? Du kan fundera på om Du ska läsa lite till - Parsons? Då kommer Du till mig och söker stipendium.
kram Anna Rs

Anonymous said...

Nina:

Jag blir lite konfunderad över att det alltid är fel på kommentarerna.

I mitt fall har jag alldeles för dåligt med bakgrund för att avgöra "rent professionellt" hur bra Treo-reklamen är, men jag kan ju reflektera över den som konsument. Jag påpekade också att de tecknade figurerna var lite roliga, men från det till att jag ska köpa Treo är det, minst, en ocean.

Om du inte vill ha spontana smak-reflektioner så undanbed dig dessa, men det är svårt för någon att ge en kommentar till en filmsnutt som inte utgår från tyckande.

Om du nagelfar dig själv och ser hur du brukar kritisera så utgår du även själv från vad du tycker, vad för sorts reklam du gillar etc. Inget fel i det, men att förvänta sig en annan nivå i bloggkommentarerna är kanske att hoppas på lite för mycket.

Ingen tycker att du ska sluta jobba med reklam eller sluta att blogga, däremot kanske du ska lägga ditt bloggande på en nivå där du inte blir lättstött av kommentarer i samma anda.

Du skriver ofta bra och med kloka reflektioner och insikter, vik inte ner dig bara för att inte alla tycker det du gör är bra. Det kommer du få leva med, alla har ju en åsikt om reklam och oftast är den negativ.

Synd att du inte lade upp Telenor + Manpower = Folksam

En ny reflektion (eftersom jag inte har någon egen blogg så besudlar jag din, blås upp det eller ignorera, hur du vill):

På Resumé-TV satt Bosse Rönnberg och sågade Hemtex-reklamen för att det inte var trovärdigt att det såg så jäkligt ut hemma hos folk. Jag har nog någon gång påpekat att reklamare är verklighetsfrånvända och lever i sina kolonier i Bromma och på Lidingö och är vita män kring 40 som kör Range Rover. Men det här tog fanimej priset av insiktslöshet. Ta ut Bosse till en trea eller ett radhus hos en barnfamilj i vilken jäkla förort som helst, så han får en reality check.

Säger inte att reklamen var bra, men ett riktigt von oben-klavertramp av Bosse R.

Unknown said...

bara att köra på med båda, det är en guldblogg.

Som någon tidigare skrivit, du får ta vissa kommentarer med en nypa salt ibland.

Anonymous said...

Kanske ska denna kommentar till Leon istället? Förlåt i så fall, men SJs VD läste jag faktiskt i helgen, en vardag hade det aldrig hänt. Den gjorde mig spontant förbannad.Det är inte den stackars personalen på plats det är fel på, de är trevliga och hjälpsamma redan nu när något gått åt skogen. Det är SJs totala oberäknelighet som är problemet. Jag vet inte vad resan ska kosta, jag vet inte om jag ska få en sittplats när jag betalt för den, jag vet inte hur länge jag ska vänta på tåget eller om jag kommer fram i tid. Och jag får inte sitta ostörd när jag betalat för en tyst 1:a klassplats. (törs man nämna städningen?)

Fortum är ett annat företag vi älskar att hata, men filmen talar i alla fall om en godare värld. Både i nuet, med en häftig människa som faktiskt gjort något, och kanske i en framtid där satsning på forskning gett resultat.
Skillnaden är att Fortum visar att de gör något konkret. SJs VD gör stor sak av det minsta problemet med SJ- och det är ju alltid enklare, men inte särskilt snyggt.

Anonymous said...

Men Treofilmen är väl bra? De små figurerna är fantastiska, och Disneymusiken och Disneyrösten gör den lagom skruvad. Och man man fattar omedelbart: inte snuva, inte elände och olycka. Bara huvudvärk man måste bli av med.
Men visst kan man uppfatta den som något ironisk. Det kunde vara mindre reklambeige och färre svärföräldrar.

Johan Helander said...

Hej Nina,

jag har aldrig kommenterat förut. Jag är också relativt ung (27) och skriver en reklam/pr-blogg, med lika många besökare i veckan som du har under en timma eller tio minuter. Jag är livrädd för att min blogg ska bli större än så. Jag är inte säker på att jag skulle klara av alla, förmodade, negativa kommentarer. Jag förstår varför du reagerar som du gör.

Att ha så många läsare som har hör, som du säkert vet, till ovanligheterna. Förutom att det är en bedrift att skriva en blogg som engagerar många människor ger det även folk med empatistörningar och mindervärdeskomplex möjligheten till att kompensera sin dåliga självkänsla genom att racka ner på andra. Dessa människor slipper man sällan ifrån, oavsett forum. Det är bara att lära sig att inte lyssna på dem. Och framförallt inte koppla samman prestationen på sitt jobb med den person man är.

Kanske är det som så att många upplever dig som ett hot – 1) på grund av att du är ung, 2) på grund av ditt efternamn och 3) på grund av ditt kön. Jag hoppas att det inte är så tragiskt men misstänker att dessa faktorer kan ha något med saken att göra. Människor är ofta rätt lättberäknade. Om du hade varit man, 45 år och gammal i gamet hade kommentarerna förmodligen sett annorlunda ut.

Stå på dig, även unga människor i den här branschen måste få göra sin röst hörd utan att den stora sågen kommer fram. Att blogga är ett oerhört bra sätt att åskådliggöra sina åsikter, sin kunskap och förmåga att uttrycka sig. Ibland blir jag förvånad över att jag kan saker när jag skrivit ned dem.

Jag gillar Fortumreklamen jättemycket och även
Försäkringskassan...även fast jag inte förstår poängen med att de gör reklam. Men det är ju inte er, Garbergs, uppgift att reflektera över.

Anonymous said...

Nina:

När det gäller SJs reklam så är väl ändå primärmålgruppen befintliga missnöjda kunder, dvs människor med ett visst intresse i hur SJ agerar. Ur det perspektivet tycker jag att utförandet, en rationell och rätt trist copyannons, känns ärlig och rakt på sak. "Reklam-reklam" skulle å andra sidan känts som en ren förolämpning. Strategin är kanske enligt PR-konsultmetoden, men det är också ett skolboksexempel på relationsmarknadsföring. Man ska nog inte underskatta effekten av att rätta till problemet.

När det gäller Fortum-kampanjen så tycker jag inte att du eller din arbetsgrupp behöver ta åt er alls om ni tycker att ni gjort rätt eller vad ni kunnat som byrå. Anledningen till att jag ville skriva om den är att jag tillhör den skara människor som är riktigt missnöjda Fortum-kunder och att jag skulle löst projektet på ett helt annorlunda sätt. Men... i slutändan är det bara en subjektiv åsikt.

Jag tror att alla som har jobbat med reklam inser hur svårt det är att alltid få som man vill. Omständigheter och förutsättningar som kundens vilja och perspektiv, tid och budget, etc. Därmed finns det alltid ett gap mellan teori och verklighet. Långt ifrån allt som även de bästa byråerna gör är "bra reklam".

Självklart ska du fortsätta blogga då jag respekterar din kompetens och dina åsikter.

Anonymous said...

Nina:

När det gäller SJs reklam så är väl ändå primärmålgruppen befintliga missnöjda kunder, dvs människor med ett visst intresse i hur SJ agerar. Ur det perspektivet tycker jag att utförandet, en rationell och rätt trist copyannons, känns ärlig och rakt på sak. "Reklam-reklam" skulle å andra sidan känts som en ren förolämpning. Strategin är kanske enligt PR-konsultmetoden, men det är också ett skolboksexempel på relationsmarknadsföring. Man ska nog inte underskatta effekten av att rätta till problemet.

När det gäller Fortum-kampanjen så tycker jag inte att du eller din arbetsgrupp behöver ta åt er alls om ni tycker att ni gjort rätt eller vad ni kunnat som byrå. Anledningen till att jag ville skriva om den är att jag tillhör den skara människor som är riktigt missnöjda Fortum-kunder och att jag skulle löst projektet på ett helt annorlunda sätt. Men... i slutändan är det bara en subjektiv åsikt.

Jag tror att alla som har jobbat med reklam inser hur svårt det är att alltid få som man vill. Omständigheter och förutsättningar som kundens vilja och perspektiv, tid och budget, etc. Därmed finns det alltid ett gap mellan teori och verklighet. Långt ifrån allt som även de bästa byråerna gör är "bra reklam".

Självklart ska du fortsätta blogga då jag respekterar din kompetens och dina åsikter.

Anonymous said...

Jag har nog aldrig kommenterat men nu vill du ju höra vad jag tycker, så...
Jag tycker du fortsätta blogga. Hur du ska förändra bloggen för att ändra (höja) nivån på kommentarerna: stäng av kommentars-funktionen. I en vecka iallafall. Se hur det känns.

Vad ska man skriva i en blogg för att endast få perfekta kommentarer?

Reklam verkar engagera folk, kul att du får respons från dina läsare! Det är väl inte så illa?

(Ledsen om det var just denna kommentar som fick dig att lägga ner bloggen.)

Anonymous said...

Johan skrev:
> Jag gillar Fortumreklamen jättemycket och även
Försäkringskassan...även fast jag inte förstår poängen med att de gör reklam. Men det är ju inte er, Garbergs, uppgift att reflektera över.

Planningens uppgift nummer ett är att svara på frågan: varför ska företaget göra reklam. Skiter man i det som byrå är man illa ute.

Anton said...

Just det. Bra att komma ihåg.

Anonymous said...

Peter, nu måste jag bara få veta, Varför startar inte du din egen blogg?

Tänk dig ett helt eget forum där du kan reflektera fritt kring Bosse Rönnberg dagarna i ända. En plats där du kan lägga upp och summera olika reklamfilmer i jakten på den perfekta reklamekvationen (eller har du redan funnit den? Är manpower + telenor = folksam? En hisnande tanke), du kanske rent av kan drista dig till att lägga upp lite av den bländande reklam du själv producerat?

Ja, vi är många som sitter på små nålar och väntar, iväg och blogga nu med dig.


Nina, jag hoppas att din bloggpaus blir kort och att du fortsätter skriva trots en del trötta farbröder som saknar en egen blogg men som tyvärr inte saknar behov av ständig bekräftelse.

Jag har sett en hel del reklam på tv i helgen och både Fortum och Försäkringskassan tillhör det bästa som går just nu, trots att det säkert är bland de svåraste uppdragen i Sverige i år (det där lät som en överdrift men jag kan ärligt talat inte tänka mig så många kampanjer med svårare förutsättningar). Jag är imponerad.

Johan Helander said...

Leon: ok, så om en myndighet går ut med en offentlig upphandling och du inte anser att de ska göra reklam så ringer du upp dem och ber dem ändra anbudet? Det jag menade var att det inte är upp till Garbergs att ta debatten gällande att Försäkringskassan gör reklamfilm eller inte. De personer som tagit beslutet på FK ska svara på den frågan.

Anonymous said...

Nina,

Jag läser din blogg därför att du är oerhört opretentiös för att jobba inom en relativt pretentiös branch och mitt ibland pretentiösa arbetskamrater. Nina tells it like it smells. Men med goda argument och helt mänskliga tankar. Och det är väldigt härligt för en sådan som jag, som fascineras av reklam men irriteras närhelst jag hamnar i närheten av reklamsnubbar.

Det innebär inte att jag måste hålla med dig jämt. Och det faktum att jag inte alltid håller med dig innebär inte att jag måste sluta läsa. Om jag röstar på Sossarna så måste jag inte automatiskt hålla med om allt de säger och tycker, även om jag står på deras sida. Bloggar man så bloggar man - offentligt.

Jag kommenterade inte på din Treo-blogg. Faktum är att detta är min första kommentar här någonsin. Men här kommer min tanke: Jag tittade på Treo-reklamen och tänkte 'hm, nu förstår jag nog inte riktigt hur det där stämmer ihop med Ninas kommentarer'. Du pratade om ung och fräsh och läsk; jag såg trist och samma och brustablett, och 'ännu en Treo-reklam'. Jag ber om ursäkt - jag kanske tycker fel, ser fel, är lite lagom korkad. Och du har rätt: jag analyserade inte en massa, funderade inte skitmycket. Det gör nog inte tv-tittare heller.

MEN,
jag tycker ju att det mesta du gör är sjukt bra. Är jag plötsligt inte korkad längre då? Eller är Treo-reklamen för smarta människor och de andra för oss trähuvuden?

Som Peter tidigare nämnde: vi är inte alla reklamvetare, och vi kan inte reflektera kring reklam på samma sätt som du kan. Men vi kan delge dig våra spontana intryck. Du kan tacka ja eller tacka nej.

Men att sluta blogga vore det dummaste jag har hört sedan sist jag tog en Treo. Och det var länge sedan.

Joey

Anonymous said...

hemmamannen:

anade jag sarkasm?

var är din blogg, hemmamannen? :)

Anonymous said...

ANlednigen förresten till att jag inte har någon blogg är att jag har alldels för dålig disciplin och hur kul är en blogg där det bara skrivs ibland...

Förresten var inte "ekvationen" något annat äen en betraktelse, som vanligt ska allting alltid göras lika när det kommer till film.

Anonymous said...

För övrigt tycker jag nivån här är helt ok, det är ju inga osakliga komentarer. Kritik är inte detsamma som kåg nivå, inget Resumé eller Dagens Media direkt.

Sen finns det inget som är tröttsammar än är folk avfärdar kritik som "avundsjuka" eller "mindervärdeskomplex" - herregud, stå upp och ta kritiken för vad en är!

Anonymous said...

Jävla smörisar, det gäller nästan er alla ovan, Nina gör som hon brukar när folk är för kritiska och hotar med att sluta om kritiken fortsätter och så hotar hon att bli något annat yrke.

Så skulle aldrig en kille kunna göra. Då skulle folk skratta åt honom. Håller med Peter, önska inga reaktioner om du inte klarar av dem. Nästan alla filmerna var skit, tyvärr, men det är inte ditt fel. Eller är du Jesus, som axlar alla synder själv på Garbergs?

För övrigt tycker jag att Treo skulle ha utnyttjat sin USP bättre, att den verkar på en gång.

Nina har något vi andra inte har, star-quality, det är därför hon har så många besökare (mest killar) som vill att hon ska fortsätta. Me included.

Anonymous said...

Fortsätt blogga1 Dina tankar och åsikter är starka och personliga varför många reagerar negativt. Men dina åsikter är läsvärda även om man inte alltid håller med.

Titta bara så många som kommenterar. Hade en annons rört så många känslor och fått läsaren att läsa ännu en gång hade den varit kanonbra!

Anonymous said...

Karin - håller med!

Anonymous said...

Oj! Vilken tur att jag inte skrev ut mitt namn!
Det var jag som skrev kommentaren som du har studsat på.
Jag gjorde det snabbt och spontant. Precis som du önskade.

Och det här är nog första gången någon dragit en sådan stor växel på en enkel kommentar.

Jag driver själv en ganska framgångsrik blogg på ett...företag och vet precis vad du menar när kommentarer stinger till, gör en uppgiven och ledsen. Särskilt när de kommer i klunga.

Men... Jag förstår inte riktigt hur du tänker i det här fallet.

För allt jag gjorde var att reagera. Jag tyckte tex att Fortumreklamen var fantastisk. Men Treo fattade jag bara inte. Du gav en utförlig förklaring kring hur du hade tänkt, där Treo inte längre skulle vara för gamla - utan för oss unga med huvudvärk.

Men istället utspelar sig hela scenen hemma hos gamla, där en ung råkar hitta en treo.
Jag tyckte bara det befäste bilden av Treo som en produkt för äldre, som vi unga även kan använda, om vi vill (men det vill vi inte).
Jag gillade för övrigt inte de små fåglarna heller, men jag förstår att andra (inte minst de som läser niotillfem - och blir förbannade på stockholmska) gör det.

Din reaktion känns jättemärklig, och jag har jättesvårt att förstå hur min bloggkommentar får dig att tveka på om du ska fortsätta blogga? Det är klart du ska det!

Själv jobbar jag inte inom reklam, men läser din blogg för att jag någon gång blev tipsad. Och gillar reklam. Det är ett intressant perspektiv du ger, tycker jag.

Jag kommentarer då och då, oftast positivit, men oförstående då jag inte förstår.
Och just nu är jag mest förvånad över varför min fråga var så fruktansvärt konstig att du inte ens vet hur du ska bemöta den.

Jaja.

Lycka till med vad du än gör - bloggande eller ej.

Anonymous said...

Johan,

Det han (Leon) antagligen menar, är att en reklambyrå inte borde göra jobb åt en uppdragsgivare om man inte har en blekaste aning om varför de ska göra reklam. Förstår du inte varför företag som Fortum och Försäkringskassan gör reklam, så borde du definitivt tänka till.

Offentliga upphandlingar vinner man genom att ha lägst pris. Och, detta borde väl till och med du veta; billig reklam = inte så bra.

Johan Helander said...

d>> Jag är inte dum i huvudet. Jag förstår mycket väl varför Fortum gör reklam och har ingenting att säga om det. Däremot har jag svårt att förstå varför Försäkringskassan gör reklamfilm för flera miljoner. Jag ser inte riktigt syftet med det.

Anonymous said...

Nina, du är väl rätt duktig själv på att såga andras arbeten. Och lika berättigat som de var, lika berättigat är detta. Så känns det för mig. Och ingen av de som du sågat har väl gått ut med att vilja sluta med det dem jobbar med? Lägger du ut dina jobb här får du helt enkelt räkna med att folk kommenterar. 2/3 av jobben var inte alls bra, tyvärr.

Angående Sandras blogg. Sen när är 45.000 tjejer i 15 års åldern Fortums primärmålgrupp? För mig låter det märkligt. Dessutom (som den första kommentatorn skriver) så skulle dem älska allt hon gör. Det är hennes fans.

Reklambranschen är inte rätt för dig om du inte kan hantera kritik.

Anonymous said...

it´s all in the game. Kan inte uttala mig om filmerna, däremot vet jag att du alltid kommer att få stå ut med spott och spe och få ta skit folk med mer eller mindre innanför pannbenet.

Och kan du inte låta sura kommentarer rinna av borde du ta dig en branschfunderare.

Spontant tycker jag att du verkar vara en ganska trevlig och kompetent tjej och det skulle vara synd att förlora dig och din blogg.

Anonymous said...

Hej!

Jag jobbar inte med reklam men är nyfiken på branschen. Därför läser jag din blogg för att få en känsla av vad som försegår i reklamvärlden. Andra anledningen till att jag läser bloggen är för att jag tycker den håller en högklass, med insikter och uppdateringar på inlägg.
Det är mitt första inlägg, anledningen till att det första kommer nu är att jag vill att du ska fortsätta med bloggandet.
Att du ska sluta med reklam kan nog inte dina läsare påverka, det känner du nog bäst längst där inne vad den "lille" inom dig säger.
Det vill du nog inte utan är mest frustrerad över alla negativa inlägg.
Det är ju oftast lättare att gnälla än att ge konstruktiv och positiv kritik. Tyvärr så är hela internet världen sådan, så denna blogg är nog inget undantag. Så man kanske inte ska ta det för hårt. Folk kommer alltid att gnälla!

Kör hårt! Pajkastningen förblir nog, bara att läsa inläggen här ovanför.

Anonymous said...

Fortsätt.

Anonymous said...

"... och så hotar hon med att bli något annat yrke," skriver mediocre planner.

Det var det roligaste jag har hört på länge! Att man skulle "bli" ett yrke! Tänk så omänskligt och jävligt livet skulle bli då. Nu blev jag lärare istället - häpp!

Nej, jag fortsätter nog att vara bloggare och musikuppskattare och kvinna och mycket annat istället för att "bli" copywriter eller AD eller gud vet vad.

Mediocre, javisst.

joey

Anonymous said...

Kom in på din blogg av förbifarten när jag googlade - kan inget om reklam, är intresserad, kommer inte att bli! Däremot tycker jag att du är jävligt snygg! När jag ändå är här kan jag väl skriva nåt :)

Hej då!