Wednesday, October 22, 2008

Dagens Dagens Media.

Till frukosten idag läste jag Dagens Media. Jag fick tre tankar.

1. Fredrik Svedjetun skrev väldigt bra om skillnaden i strategi mellan Viking Line och Tallink/Silja. De förstnämnda syns enormt mycket genom TV-serien Färjan men har ingen kontroll över sin image. De sistnämnda har full kontroll, men frågan är om deras traditionella reklamstrategi får dem att märkas? Jag tycker att problemet inte är Viking Lines kommunikationsstrategi, det är om de vill framstå på ett sätt som de inte lever upp till. Jag menar; om folk ÄR fulla på färjan så kommer varken reklam eller TV-program att kunna skyla över detta faktum. Där tycker jag att Åkestam.Holst/Calle&Olle har gjort ett bra jobb med konceptet Östersjöns Hetaste Dansgolv. Det är inte ljug, men det är en mer positiv vinkel på pratajet än Färjans fylleceller.

2. Juryordförandena för 100-wattaren går ut i en debattartikel och förklarar juryns arbetete och bedömningar med ett vokabulär som hör hemma på kanske 1980-talet. Det är budskap och räckvidd och impact och relevant kreativitet och kampanjer som genererar försäljning för hela slanten. Och jag tänker: Så länge marknadskommunikationen fortsätter utvecklas men effektivitetsmåtten står still kommer planners och andra som bryr sig om verklig effektivitet att ha det rätt jobbigt.

3. Vår kampanj för Försäkringskassan får halvdan kritik i tävlingen Sveriges Bästa Reklam som jag älskar att hata. Och jag är som vanligt inte med i arbetsgruppen. (Nej, jag är inte bitter. Det är bara 75:e gången det händer.)

Ikväll ska jag för första gången stå på en scen framför 300 personer. Jag ska prata om kackerlackor bland annat. Det ska bli spännande.

7 comments:

Anonymous said...

Det är bra reklam med Viking Line, för de unga vill bli asfulla och göra bort sig på ett sätt som man bara kan i småstäder i Sverige. Det handlar om att röja tills man behöver blöja. Däremot går det nog inte hem hos de äldre, men de tittar å andra sidan inte.

Anonymous said...

Först nu jag börjat följa din blogg. Love it!

Unknown said...

Du jobbar inte med ord va? Det heter en vokabulär. Lär dig det och du kommer gå långt.

Anonymous said...

biggie:

Are you for real?! EN vokabulär?!

Anonymous said...

Fanimej, du har rätt! Men jag kan uppriktigt säga att jag ALDRIG hört någon använda "en" som bestämd artikel på vokabulär, men många gånger "ett", förmodligen eftersom man säger "ett ordförråd"...

Alltid lär man sig något och som språkfascist och normalt jäkligt språksäker så bockar och bugar jag ödmjukt.

Unknown said...

Biggie har alltid rätt.

Tomas Lundgren said...

Nina. You rock!
Idén om hur reklam fungerar, och hur man mäter effekt (och effektivitet) inom marknadsföring är sorgligt underutvecklat i Sverige.