Monday, September 8, 2008

Ett roligt lamm.

Dagens underhållning via David:



Och nu när du är lite glad kanske du vill hjälpa med en sak. Vilka frågor när det gäller reklam tycker du är allra intressantast att diskutera? Mina är vikten av budskap och ansvarsfull reklam. Vilka är dina?

10 comments:

Anonymous said...

jag tycker det ar valdigt intressant att diskutera hur fler och fler kategorier blie begransade i vad dom inte far saga. Det borjade med tobak men var kommer det att sluta? Och vad gor reklam branshen for att tackla detta? Blundar dom som tobaks branshen gjorde?

luther said...

Nina, vad tänker du på när du säger ansvarsfull reklam?

Nina said...

Hej luther,

Jag menar den diskussionen som Viggo Cavling har fört på ledarsidan i Resumé och som jag skrev ett svarsinlägg på häromdagen, alltså huruvida den som gör reklam har något ansvar för dels produkten som annonseras och dels för själva reklamen som utformas. Jag tycker att den frågan är jätteintressant.

luther said...

Jag med. Så jag ser fram emot fler funderingar kring ämnet..! :)

Anonymous said...

Nina:

Helt klart intressant fråga, jag var med och startade upp en byrå med den inriktningen 2003.

Däremot är det rätt ointressant vad Viggo Cavling tycker - alltid. :)

Anonymous said...

Nina, utveckla gärna vikten av budskap. Jag gissar att du menar kommunikativ idé (och inte bara "nånting-som-är-snyggt-reklam"). Själv tänker jag mycket på hur reklamen skall stärka varumärket. Där menar jag att det finns en massa reklam som har en kommunikativ idé, men är mer one shot och inte stärker varumärket på sikt, utan kanske t.o.m. splittrar det.

Anonymous said...

qp:

Det är nog inte riktigt vad Nina menar, ett tips är att läsa kommentarerna till föregående blogginlägg och Ninas tidigare inlägg från veckan, där det förs en diskussion om just budskapets vara eller inte.

julieta said...

Bl.mkt.a. tycker jag det är spännande med frågan kring hur man utvärderar och mäter reklameffekt. Är det alltid så enkelt som omsättning innan reklamen minus omsättningen efter; antalet kunder innan reklamen minus antalet efter; hur många som vill rekommendera VM:et innan reklam vs. efter. Drar vi det vidare kan man börja diskutera skapandet av standardnyckeltal för reklameffekt.

Anonymous said...

Julieta:

Otroligt svår fråga och allt är liksom både rätt och fel att mäta och rätt och fel svar...

Nina said...

Julieta: Jag har förstått att det pågår ett pan-europeiskt arbete just nu för att ta fram en standard för varumärkesvärdering. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till! Skulle kanske göra jobbet lite enklare också, om man i alla fall får en norm att förhålla sig till.