Igår åt jag middag med Micke som jobbar på DDB. Vi pratade om hur det är att vara Sveriges bästa byrå enligt såna saker som man kan mäta; typ vunna pitcher och reklamtävlingar. Micke kände sig precis lika missförstådd som alla andra i den här branschen.
Få byråer (det skulle vara Forsman då) får ta så mycket självgott hån som DDB just nu. De kallas för one-shot-byrån och såna saker. Jag ska inte sticka under stol med att jag är där ibland också. Jag tycker inte att Sveriges bästa reklam är en jättestor servetthållare.
Det är så lätt att fastna i det mest uppenbara och kritisera reklam-reklamen. Men. Om man struntar i reklamtävlingar och tror att reklambranschen ska hålla på med idéer man kan göra reklam på, borde McDonald's i alla fall vara den man hyllar mest.
Jag säger: Happy Meal enligt tallriksmodellen. Frukostmackan. Balansguiden. McDonald's som aktör på arbetsmarknaden.
Det är inte one-shots, det är kommunikativa produkter som man faktiskt nästan måste älska, eller åtminstone respektera. Och DDB hittar på dem OCH lyckas göra dem. Det är synd att sill-och-nubbe-annonsen får mer uppmärksamhet.
Men om man vill driva branschen framåt, måste vi som bryr oss hjälpas åt att lyfta fram de goda exemplen. Inte gå i samma fälla som alla andra och bara se reklam som ser ut som reklam.
Heja DDB!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Det är väl som vi pratat om tidigare – det är inte byråerna det är fel på, det är tävlingarna.
Men det är också fel på oss. Det är roligare att titta på saker man fattar snabbt än djuplodande strategiska och psykologiska resonemang. Därför är det upp till oss att presentera strategiskt tunga saker på ett underhållande sätt när det skall tävlas.
Både Forsman och DDB gör ju grymma grejor, men det de får cred för är de strategiskt tunna sakerna. Framförallt DDB.
Det går väl emot varje reklamares ego att prisa någon annan byrå än sin egna. Men att förbise DDBs framgång är naivt. De har jobbat hårt för sin framgång och sopar banan med resten. Jag hoppas att de lyckas med att fortsätta göra bra ifrån sig, för de, till skillnad från många andra storbyråer som antingen lever på gamla meriter eller bara ett salient varumärke, gör en hel del grejer med bra lägstanivå.
DDB oneshotbyrå? Tycker folk det?
Själv skulle jag nog säga att jag tycker att de har bra kontinuitet i kampanjerna, exempelvis McD och Skoda.
Jag själv driver däremot en riktig jävla enpatronslåda.
DDB gör ett otroligt bra jobb, tycker jag. Framförallt deras McDonald's är kampanjer jag gång på gång tittar på och nickar uppskattande åt.
Post a Comment