Thursday, September 11, 2008

Vem brusar med vem?

Min gamla lärare Sara Rosengren lägger fram sin doktorsavhandling om reklam och PR, skriver Resumé. Avhandlingen konstarerar att PR drabbas precis lika mycket av brus som reklam gör, och att reklamen är bättre på att få folk att minnnas ett varumärke än vad PR är. Dessutom visar Sara att en slogan (pay-off? Tagline? Rad?) tenderar att driva en kategori snarare än ett visst varumärke.

Det kan vara svårt att dra några slutsatser utan att ha läst själva avhandlingen, så om jag har missuppfattat någor får de som vet bättre rätta mig. Jag tycker att resultaten är intressanta men inte särskilt överraskande. PR verkar ju i betydligt större brus än vad reklam gör. Först ska man brusa sig igenom till journalisterna, sen ska man brusa sig igenom att hamna i tidningen, och sen ska artikeln brusa sig fram i tidningen med dess artiklar, bilder och annonser och in i människors hjärnor. Journalistens mål är att skriva en bra artikel, medan traditionell reklam har som mål att exponera ett varumärke. Därför är det snarare konstigt att varumärkeserinran inte är ännu mindre på PR-fronten (33% i Saras undersökning).

Det finns ingen universallösning på marknadsföringsgåtan, oavsett om man tror att det är PR, event eller slogans, precis som Sara säger. Allt hänger ihop och allt brusar tillsammans. Det är det som är livet, liksom. En jävla massa saker som händer och som man inte fattar så mycket av och som bara är där. Det enda sättet att inte bli en del av bruset är att vara intressant, och det har väldigt lite med mediaval att göra. (Jag älskar begreppet Urban Spamming som Adliterate använder om värdelös gerillareklam).

Och på tal om brus: Imorse åt jag frukost med människorna bakom undersökningen Brilliant Brands som handlar om ungas relation till varumärken. Resumé ordnar ett frukostseminarium om det på onsdag, och jag ska sitta i panelen. Det är gratis för prenumeranter, så anmäl er vetja! Jag kommer säkert att säga nåt dumt, och det kan ju vara kul.

Hur som helst så pratade vi om kategorier. Undersökningen behandlar bland annat dryck, choklad, jeans och sneakers. I dryckeskategorin återfinns varumärken som Coca-Cola, Ramlösa och Brämhults. Tydligen finns det på allvar marknadschefer som avfärdar en dålig placering med "vi är i juicekategorin, så vi kan inte tävla mot läsk." Det var dagens lärdom. Människor är inte riktigt kloka.

Förresten, ni följer väl Resumés TV-serie Reklamjakten? Den finns som webb-tv om ni som jag inte hittar TV8 på onsdagkvällar. Det är den bästa TV som har gjorts sedan Nile City.




4 comments:

Anonymous said...

Heja Grodis!
Hi,hi dagens bästa kommentar måste väl vara Viggos "Här jobbar Ninas pappa Göran":)

Anonymous said...

Om inte "Heja Grodis!" bräcker det. Är det Grodis som gäller Nina? I klass med Robinson-klassikern "Bröli!!"

:)

Nina said...

Peter: Är det inte en smula fånigt att kritisera ett smeknamn som min mamma har på mig?

Och mamma: Ja. Förutom att han säger "Göran Åkerman".

Anonymous said...

Nina;

Inte kritiserar jag ett smeknamn, självklart inte!

Jag tyckte det var roligt - ska inte smeknamn vara det?

Varför är det så att vad jag än skriver det så läses det som satan läser bibeln?