Wednesday, September 17, 2008

Idag har det här hänt.

Imorse var jag tvungen att gå upp klockan 06.15 för att vara med på Resumés frukostseminarium om Brilliant Brands. Det är en undersökning som listar de hetaste varumärkena bland unga (15-25).

Mitt jobb var att tillsammans med mina kollegor David och Sandra och min före detta lärare Micael Dahlén agera nyvaken panel. Viggo frågade vinnarna varför de hade vunnit. Sen frågade han oss varför de hade vunnit. McInsikt, skulle man kunna säga. Men det var faktiskt väldigt kul.

Lärdomar:


- Att vara het och att vara omtyckt är inte alltid samma sak. Men ibland är det så.

- Unga är inte små ufon (som herr Dahlén sa). De är inte enkelspåriga och det finns inte ett recept för att "nå" dem (jag hatar begreppet "nå" en målgrupp. Typiskt bra knep om man vill vara säker på att fastna i envägskommunikation). Unga gillar mainstreamvarumärken som Coca-Cola, Marabouchoklad och Extra-tuggummi. Och de gillar spetsiga varumärken som Make Up Store. Det vore ju konstigt annars.

- Det som skiljde de vinnande varumärkena mest åt var reklamen. Vissa kör jättetraditionellt, vissa äger kändisar, vissa har viralfabriker och andra gör ingen reklam alls. Men alla har gemensamt att de jobbar stenhårt med produktutveckling och tänjer på varumärket hela tiden när det gäller associationer och tillfällen. Dessutom är det begåvade distributörer vi har att göra med. Min slutsats är inte att reklamen är oviktig, men att den är rätt meningslös om inte det andra finns på plats.

- Man måste eventuellt använda vissa specifika termer (budskap, kontinuitet, marknadsundersökning, målgruppanpassning, positionering, differentiering) för att bli lyssnad på som marknads/reklammänniska. Jag kan de där orden men jag väljer att inte använda dem så mycket för att jag tycker att de är betydelselösa. Det kanske är dumt.

- Men så fort man börjar prata med nämnda marknadsmänniska och de har fått ge sin officiella förklaring till varför det går så bra, kan alla prata som vanliga människor.

Såg ni att vi ska jobba med Guldägget? Det är ett jätteroligt och helt livsfarligt uppdrag. Om några månader kanske jag måste tacka för mig i den här branschen.

Ikväll är det avsnitt 3 av Reklamjakten. 18.00, TV8. Norra Europas bästa TV-program.

7 comments:

antoine said...

Tycker inte ni ska slå er för bröstet med Reklamjakten. De som är med - "Sveriges ledande reklamare" - gör ett minst sagt blekt intryck. Slarviga presentationer och idéer som inte verkar speciellt genomtänkta. Min "fördom" har visat sig vara grundad i verkligheten.

Nina said...

Antoine: Det är ju delvis det som är så oerhört roligt. Vi hade 48 timmar på oss från brief till presentation och det är ju helt sjukt. Fast du har ju bara sätt början, så du kan inte döma ut alla än. Samt, såklart, att presentationerna och idéer är nerklippta. Men det är ju väldigt underhållande.

Peter said...

En påfallande stor andel av "Sveriges ledande reklamare" är rookies - hur kan det komma sig måhända...

Men en kul och typisk TV8-produktion. Blir knappast sämre än Virtanen på Spy Bar i alla fall...

Mr BCBG said...

Nina ser ut som en sexig hamster på nya fotot. Mums.

Anonymous said...

Peter:

Att de ser ut som rookies kan bero på att Resumé uttryckligen bad oss plocka ihop ett juniorteam till tv-programmet. Så då gjorde vi det.

Göran Å

maybe baby said...

Antoine har rätt. Skickliga reklamare ska kunna tänka ut en smart och strategisk idé även på 48 timmar. Så här får det inte se ut. Jag skäms när jag tittar.

PS:Tycker istället att Nina ser ut som en pillemarisk hamster, som sysslar med hyss.

Peter said...

Göran Å:

Förstod nästan det. Sen är det väl så att de flesta byråer kanske inte har lust och/eller råd att släppa iväg sina mest seniora team till ett TV-jippo...

Lite kul är programmet i alla fall.