Wednesday, September 24, 2008

Det här är faktiskt viktigt.

Det finns en grej som stör mig ofantligt mycket. Och det är när köpare av viktig reklam inte gör sitt jobb.

Ärligt talat så skiter jag i om det görs en massa usel reklam för bildäck eller tvättmedel. Det är företagets pengar som åker i sjön. Det är visserligen sorgligt för oss som bransch när det görs dåliga grejer, och så skräpar det ner det offentliga rummet. Men det handlar inte om liv eller död.

Och så finns det sån reklam som gör det. Som faktiskt kan rädda liv om den är bra, eller inte göra det om den är insiktslös. Alla som gör eller köper sådan reklam har ett extra ansvar. Alldeles för få sköter sig.

Exempel. Man har i uppdrag att rädda människoliv i trafiken. Om man inte sköter sitt jobb gör man som Stockholms stad:



Jag hittade ingen bra bild, men den här kampanjen går just nu runt om i stan. Man struntar i vad man vill att människor ska göra, man riktar in sig på helt fel målgrupp och man använder skattepengar till att köpa eurosizes över hela stan för att få ut sin idiotiska kampanj. Jag har mailat deras ansvariga för att få lite klarhet i hur de tänker. Ska bli intressant att se vad de svarar!

Om man gör sitt jobb gör man som australiensiska trafikmyndigheten:



Man väljer den målgrupp som faktiskt kör ihjäl folk och man fokuserar på något som är viktigt för dem.

Exempel. Man ska rädda människor från att dö i aids. Antingen försöker man impa på någon formgivarkompis:



Eller så ser man till att faktiskt uppnå resultat:



Det här är en av mina favoritplanningcase någonsin (arbetsgruppen på Ester har ingen planner, men planning kan ju som sagt utföras av vem som helst) Kolla resultaten här. Det är bara att buga ödmjukast. Insikten att ringa någon om klamydia är så mycket jobbigare än att dö i aids (eftersom den tanken ju är helt absurd) är briljant.

Poängen är: Reklameffektivitet och planning är inte en kul bonus som man kan välja eller välja bort. De som gör ineffektiv reklam i viktiga frågor borde få mycket mer skit än vad de får idag. Och de som gör det bra borde hyllas.

1 comment:

Anonymous said...

Baby girl, håller med dig om att den vänder sig till helt fel målgrupp. Planners kanske behövs ändå.

Men jag är trött på detta tjat om att populasen kommer älska reklam bara den är snygg och rolig. Ni bidrar till konsumtionssamhället och falska värden, lyckan ligger i en påse chips, då känner du dig fullständig. Inse att folk är trötta på all reklam som bombarderar i de flesta fall tomma löften. Du verkar skämmas över ditt yrke, vill hellre plugga konst som mor,och tror att det finns något som heter bra och etisk reklam. Reklam gör allt, ink människor, till konsumtionsvaror.