Thursday, March 13, 2008

Jag: Reklambranschens Ture Sventon

Häromdagen läste jag en underlig annons i DN. Den var så underlig att jag diskuterade den efteråt så mycket att Kalle som jag pratade med var tvungen att citera Don Draper och säga att någonting måste ändå ha varit bra med den eftersom du har pratat om den i tio minuter. Oavsett vad. En konstig annons var det.

Den handlade om produkten Minicall. Och på något sätt ville den säga att brandmän använder Minicall (min efterkonstruktion). Vad denna information (i form av klassisk sidan 3-annons med jättejättelång brödtext) gjorde i DN eller var Minicall ville att jag skulle göra med den var lite oklart.

Så dyker den upp i Dagens Media idag. (Man kan inte läsa annonsen där, men här finns en hemsida i samma stuk.) Tydligen är annonsen ett svar på en annons som SPP har gjort! Herregud, det fattade jag inte alls. Och då gillar jag ändå SPPs annons. Och jobbar med reklam. Och har funderat ungefär två timmar effektiv tid med vad Minicall försökte säga med sin annons.

Nåja. Även om jag tror att Minicall kanske överskattar folks annonsläsande en smula (om det behövs en förklarande artikel bakom annonsen är den nog lite långsam, även om den sitter på sidan 3 i DN) så är jag glad att mysteriet är löst. Jag funderar på att vidareutbilda mig till reklamdetektiv. Jag tror att det skulle vara ett lukrativt yrke. För reklamjurys och vanliga människors räkning besvarar man frågan: Vad menar dom med den här reklamen? Få frågor ställs så ofta och får så sällan ett tillfredsställande svar. Ni vet vart ni ska höra av er.



Såhär ska jag se ut när jag startar min egen byrå. Fast som tjej då.

No comments: