Tuesday, March 25, 2008

Då kör vi igen, då

Jag har bara varit borta över påskhelgen men det känns som mycket längre. Ett litet hopplock av grejer på g:

Cap & Design har gjort en enkät där studenter och folk i reklambranschen har fått ranka reklamskolorna Beckmans, Berghs, Forsbergs, HDK, Hyper Island och Konstfack. Nu är svarsfrekvensen för låg (20% för branschfolk, 50% för studenter) för att kunna dra några egentliga slutsatser, men resultatet stämmer ganska väl överens med hur jag upplever att snacket brukar gå. Den här diskussionen har förts här på bloggen innan. Vissa tycker att det är dumt att ranka skolor. Jag tycker att det görs omedvetet oavsett om man skriver om det eller ej, så det är lika bra att vara rak mot studenterna. Ingen vill ha en obehaglig överraskning efter att ha investerat flera år och massor av pengar i en halvdan utbildning.

Saab lanserar en klädkollektion för att stärka sin ekologiska profil. Det vore intressant att veta mer om hur de tänker jobba med det, men jag tror på principen att göra det möjligt att konsumera ett varumärke på nya sätt.

Och så har vi nytt kommentarrekord på bloggen, 17 stycken (långa är de också)! Kommentarerna är på det här inlägget, men egentligen hör de hit. Fortsätt gärna diskussionen (men jag har inget emot att ni skippar förolämpningarna, det tycker jag är under er nivå)! Och bara så ni vet, om någon kommentar är raderad beror det på att det är spam eller dubbla postningar. Jag vill inte censurera någons åsikter.

Och så har det kommit till min kännedom att ni som läser min blogg i en RSS-läsare inte fångas upp när jag mäter trafik. Stämmer det, ni som kan teknik? Och bara för skojs skull, kan ni inte klicka er vidare när ni läser det här inlägget så att jag får ett hum om hur många ni är?

Det känns faktiskt riktigt kul att vara tillbaka! Snart kommer det inlägg om Le Bureaus nya pitchmodell och om snönära reklam.

4 comments:

Jocke said...

Jag läser via RSS, klickar mig dock in när jag vill kommentera.
Bra att veta, att läsarstatistik inte kommer med via feeds..

Anonymous said...

Jag läser också alla inlägg via RSS, vilket många från "webbnörd"-hållet av mediabranschen gör tror jag. För att få reda på hur många som prenumererar på ens RSS-feed kan man dels använda tjänsten Feedburner. Alternativt kan man titta i några av de populäraste RSS-läsarna (som t.ex. Google Reader och Bloglines) och se hur många som prenumererar på ens flöde där.

Till exempel prenumererar cirka 50 personer på bisonblogs flöde i Bloglines. Och Bloglines marknadsandel uppskattas till strax under 30 procent av alla RSS-läsare, vilket ger ett hum om hur många som använder RSS för att läsa mina inlägg totalt.

Oj. Nu blev det lite väl techy kanske.

Nina said...

Tack Fredrik! Det var inte alls för techy, till och med jag förstod. Nu ska jag fortsätta forska.

Anonymous said...

Hej Nina,
blev just uppmärksammad på din kommentar om den artikel om skolorna jag skrivit för CAP&Design. Visst har du rätt i att det är lite för få svar i enkäten för att dra generella, långtgående slutsatser. Men lägger du samman detta års resultat med de två tidigare, ser du att samma kritik återkommer hela tiden. Så jag tror faktiskt att det ganska väl representerar de verkliga åsikter som finns (precis som du säger: såhär brukar det låta).

Jag vet inte varför det skulle vara fel att ranka skolorna, flera av dem tar rätt bra betalt och som du säger, hellre veta innan du söker än efter tre års studier. Skolorna gör ju också sina egna undersökningar, så de vet nog mycket av detta i förväg.

Den riktigt intressanta nyheten i detta års undersökning var annars detta med de populära KY-utbildningarna. Är det verkligen där framtidens "kreativa bransch" utbildas?