Wednesday, December 19, 2007

Kampanjer på G

Ibland är det roligt att få jobba för ett gott syfte. Därför tänkte jag ta tillfället i akt att berätta om en kampanj som vi har jobbat med under hösten, nämligen Action Aids julkampanj. Så varsågoda, från ax till limpa:

Bakgrund: Action Aid är en välgörenhetsorganisation som är stora i exempelvis Storbrittanien, men ganska nyligen har etablerat sig i Sverige. Målet är att hjälpa fattiga familjer i tredje världen genom att fokusera på flickor och kvinnor, och genom bidrag som ger något över tiden. Action Aid skänker därför kakaoträd, skolböcker och dräktiga getter snarare än pengar och mat. På så sätt kan man hjälpa en familj att lyfta sig ur fattigdomen, snarare än att bara lindra symptomen.

Vår brief i korthet:
Gör en julkampanj för att öka kännedomen om Action Aid i Sverige, och ge dem en position inom virtual gifts.

(Virtual gifts innebär att man köper en present till någon, fast själva grejen hamnar i exempelvis Malawi. Givaren får ett kort att ge bort till sin kompis)

Våra insikter:

1. Det är ett sjukt välgörenhetsrace kring jul. Alla satsar på de stora givarna, medelålders kvinnor. Vi har minst pengar av alla. Därför satsar vi på en yngre och mer givar-ovan målgrupp. Och istället för att smådutta över landet, kör vi allt krut i storstäderna.

2. Action Aid har massor av virtuella gåvor i sin webshop, men vi får bättre effekt om vi väljer att kommunicera en av dem. Getter är roliga. Vi tar geten och använder den som indragare.

3. Dåligt samvete och välgörenhet i all ära, men är det inte julklappstips man helst vill ha i december?

Och såhär blev det:


Lite olaglig affischering


Den här gick som plugg i bland annat Metro.




I lördags gjorde vi ett litet event

Lite banners och en annons i Dagens Media fick vi också till. Och såklart:

Resultatet: Vet jag inte hur mycket jag får säga om. Men jag hoppas att jag får nämna att med en knapp vecka kvar till jul har vi överstigit försäljningsmålet med ungefär 300%

Uppdatering: De senaste dagarna har vi sålt lite mer. Nu är vi +400% på målet.

Vad tycker ni om det här? Mer info och en egen get att ge bort finns såklart på actionaid.se

3 comments:

Anonymous said...

Bra jobbat, bra insikter, bra produktifierat. Har redan diskuterat getterna med många vänner innan jag läste detta, så grattis till en bra kampanj.

//Eric (ägare av 4 getter)

Nina said...

Åh, vad roligt att höra! Hoppas att dina vänner blir glada för getterna.

Emanuel Karlsten said...

Nämen där ser man!
Ja, den här var ju faktiskt klockren! Kul! Och bättre än telenor, om jag ska vara ärlig.