Häromdagen åkte jag rulltrappa. Plötsligt var jag helt säker på att en person som jag tycker väldigt mycket om stod precis bakom mig. När jag vände mig om var det en man i 40-årsåldern med oljerock. Det gick liksom inte alls ihop, för hela processen med hjärtklappning och leende var redan igång. Så det blev jättekonstigt.
Men det fick mig i alla fall att fundera över varför inte fler varumärken jobbar med doft. Det finns till och med massor av grejer man kan äta som inte luktar något speciellt. Jag har för mig att jag har läst någonstans att doftminnet är vår starkaste typ av minne, som håller längst och ger snabbast associationer. Tänk då hur effektiv och snabb kommunikation man skulle kunna göra. Världens snabbaste eurosize. Kanske ett nytt tävlingsmoment för Cannes nästa år.
De här varumärkena kan jag komma på som har en doft:
Butiken Colette i Paris
Alvedon
IKEA (vid kassorna i alla fall)
Sibyllans te- och kaffehandel
Yamaha båtmotorer (men den associationen är nog ganska specifik för mig)
Vim, ajax och sånt
Det är ju väldigt torftigt. Att inte ens Apple luktar någonting. Och butiker och restauranger har faktiskt ingen rimlig ursäkt för att inte göra det. Projekt på gång.
ps. Om ni har vägarna förbi götgatsbacken tycker jag att ni ska titta in på Indigo och beundra deras julpynt. Det är jättefint.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
10 comments:
Mycket klokt. Det stämmer verkligen att doftminnet håller länge. Kommer ihåg en gång när jag luktade på fars förrförrförrförra after-shave och kände igen den direkt.
Ett annat exempel som snarare gäller en typ av affär är dendärsunkigasecondhandluktensomärlikadanöverallt.Även om den inte luktar bra associerar man den med kul grejer och gillar den.
Ja just det! Vad är grejen med den? Alla kläder ska ju vara nytvättade innan de hängs där. Är det kanske en speciell sprej dom kör för att det ska kännas mer genuint?
Hej Nina. Här är några fler exempel:
http://fabriken.akestamholst.se/akestamholst/2007/09/det-luktar-peng.html
Dunderdansken Martin Lindström har ju dessutom avhandlat ämnet i sin bok Brand Sense.
http://www.martinlindstrom.com/
I Cannes i somras drogs ett case om hur Nivea doftsatte biografer samtidigt som man visade reklamfilmer som visade en skön strand. Jag var lätt skeptisk ända tills doften spreds genom lokalen och man satt fånigt leende och längtade tillbaka till sin barndoms somrar med sol, sand och kletig Nivea. Det funkade grymt bra.
P.
Jag var nyligen och lyssnade på Level vodkas globala brand manager (Absolut-produkt). Rätt intressant snack om just dofter och upplevelsen av Level. I Halmstad, i en hangar, byggs nu en megastor tunnel som ska skeppas till sydamerika för premiäranvändande. Sedan åker tunneln runt i stora delar av världen. Varför? Jo, i tunneln är det bäcksvart och du möts av varma vindar, dofter och ljud som ska föreställa upplevelsen av att dricka Level. Det roliga var att Level-folket hade satt upp fläktar och doftanordningar, samt svarta bindlar och vi fick testa sittandes där i Berghs lokaler. Skitkul faktiskt. Roligast av allt; hon är en brand manager som såg possitivt på detta: http://www.youtube.com/watch?v=pijvG0TkyJI
Ett asgarv för mig och bra publicitet. Inte fan är det Level som står för språket... Trevlig helg.
Tack för tipsen! Nu ska jag fundera på hur vi doftsätter ett varumärke inför nästa pitch...
Sprang in på Adidasbutiken vid Hötorget i fredags, där luktade det fotsvett, inte så fräscht, inget handlat heller...
.morris
Onekligen intressant ämne..
http://hd.se/mer/2007/02/14/dofterna-som-manipulerar-oss/?flik=senaste
En kort och relativt ovetenskaplig artikel som bl.a. tar upp Sony och Bloomingdale som exempel.
Hej !
Vill bara tala om att Bestsellerkoncernen redan jobbar med konceptet doft i sina butiker - jack & Jones t ex har en speciell doft som fylls på var tredje vecka- vet inte vad jag ska säga att det doftar ...lite danskt blandat med tyg & nybil kanske ...tror att vissa biltillverkare även använder sig av doftkonceptet...
Kul att det används lite i alla fall! Och tack för alla tips.
Post a Comment